Östergötland fick knappt två tredjedelar av den begärda summan.
I olika omgångar har invånarna rekommenderats att undvika resor med kollektivtrafiken och att arbeta hemifrån för att förhindra smittspridning. Det har inneburit minskade biljettintäkter för regionerna som ansvarar för kollektivtrafiken.
– Så det är tufft. Vi är glada att Region Östergötland redan i början av pandemin beslutade om att lägga in egna pengar för att hålla igång kollektivtrafiken, säger vd Sofia Malander, Östgötatrafiken.
Regeringen har i år beslutat om ett tillfälligt stöd på totalt tre miljarder kronor som Trafikverket fördelat till regionerna. Till skillnad från förra året, räknas i år även med hur trafikutbudet förändrats. I Östergötland har utbudet ökat med 6,7 procent mellan 2021 och jämförelseåret 2019.
– Till sommaren 2020 genomfördes stora planerade satsningar, som främst handlar om ökad turtäthet, säger Sofia Malander.
Region Östergötland ansökte om nästan 104 miljoner kronor, för trafikökningen och de minskade biljettintäkterna på 97 miljoner, men de statliga pengarna räckte inte till.
– För oss innebär det ingen skillnad, tack vare regionens beslut. Trafiken fortsätter som vanligt.
När Trafikverket fått in alla ansökningar konstaterade de att pengarna inte räckte till och därför fick alla ansökta belopp skrivas ner med en tredjedel. Det blev till slut drygt 66 miljoner i ersättning till östgötarnas kollektivtrafik.