Vi har tagit del av uppgifter om att Östgötatrafikens kundcenter ska stängas ner i Linköping och Norrköping, alltså center dit resenärer fysiskt kan vända sig för att få hjälp med resor och biljetter.
När vi vänder oss till Östgötatrafiken säger marknadschefen Per Nelson att det inte finns något beslut än. Däremot finns ett förslag om en tillfällig stängning.
– Vi har inte fattat några beslut om att stänga några kundcenter utan vi är mitt i en MBL-förhandling som vi inte kan föregå, säger han.
Enligt förslaget ska kundcentren i de båda städerna tillfälligt stängas ner i tre månader. Stängningen planeras att göras i samband med det som Per Nelson beskriver som en återstart för Östgötatrafiken, som innebär att de ska locka tillbaka resenärer.
– Men jag vill egentligen inte diskutera förslaget utan vi vill ha den diskussionen med facket innan vi går in på några detaljer, säger han.
Någon gång under september månad hoppas de kunna komma med närmare besked om vad förhandlingarna landat i. När beror på hur lång tid det tar för parterna att komma överens. Det kan även innebära att ändringar tillkommer i det lagda förslaget eller att omständigheter framkommer i den risk- och konsekvensanalys som ska göras.
Planen om vart personer, som i vanliga fall vänder sig till kundcentren, ska hänvisas under stängningen vill Nelson inte heller gå in på.
– Det är sådana detaljer i förslaget som vi inte kan prata om nu, säger han.
– Det finns en relation till vår fackliga organisation som vi är väldigt rädda om.
Daniel Hermansson är klubbordförande i Vision. Enligt honom handlar förslaget om en tillfällig stängning från oktober fram till 31 december.
– Jag kan bekräfta att det ligger på bordet, säger han.
– Sedan har vi från fackligt håll en mängd frågor.
Några ytterligare detaljer i ärendet har han inte, mer än att arbetsgivaren har bjudit in till förhandling. Enligt fackordföranden berörs runt tio anställda. Det finns enligt honom inga varsel lagda i samband med förslaget.
– Vad som kommer hända med personalen kommer man att ta upp i den kommande MBL-förhandlingen. Vi måste ha en risk- och konsekvensanalys och utifrån den måste företaget också titta på vissa bitar. Det är efter MBL-förhandlingen som vi vet vad som kommer att hända, säger han.