Med hösten kommer en allt mer fullpackad kollektivtrafik. För att undvika detta har Ăstgötatrafiken skapat en informationskampanj dĂ€r man försöker fĂ„ resenĂ€rerna att fundera över sina resemönster.
â Vi började egentligen förbereda kring detta nĂ€r det stod klart att bland annat gymnasieskolorna skulle öppnas igen. Men Ă€ven att en del arbetsplatser förberedde sig pĂ„ att medarbetarna skulle komma tillbaka till sina arbetsplatser efter semestern. Vi sĂ„g en överhĂ€ngande risk att det skulle kunna bli fullt pĂ„ vissa turer inom kollektivtrafiken, sĂ€ger Eva Jylltorp, kommunikationschef hos Ăstgötatrafiken.
I informationsmaterialet uppmanas du som resenÀr att promenera eller cykla om det finns möjlighet. Man vill ocksÄ göra resenÀrer uppmÀrksamma pÄ att vissa tider pÄ dygnet Àr extra hÄrt ansatta.
â Det Ă€r mellan 07.00 och 08.30 och mellan 15.00 och 17.30. Vi förstĂ„r att det Ă€r svĂ„rt att Ă„ka under andra tider för en del. Men det hĂ€r Ă€r en uppmaning att se efter om man kan Ă„ka lite tidigare eller lite senare för att undvika trĂ€ngsel, sĂ€ger hon.
Var Àr risken för trÀngsel störst?
â Risken för trĂ€ngsel Ă€r störst inne i Linköping och Norrköping. Men ocksĂ„ pĂ„ Ăstgötapendeln dĂ€r mĂ„nga Ă„ker mellan stĂ€derna. Orterna precis intill Norrköping och Linköping Ă€r ocksĂ„ hĂ„rt utsatta, sĂ€ger Eva Jylltorp.
Nu Àr det höst och det fungerar kanske med att cykla. Men nÀr vintern kommer stÀller mÄnga undan cykeln. Hur tÀnker ni kring det?
â Vi Ă€r medvetna om det och det gör oss oroliga. Vi har inga fler fordon att stoppa in för att lĂ€tta pĂ„ trycket. Det Ă€r dĂ€rför vi ber mĂ€nniskor att tĂ€nka över nĂ€r man reser och om det gĂ„r kanske Ă„ka pĂ„ andra tider eller jobba hemma under nĂ„gra dagar i veckan, sĂ€ger hon.
Enligt Eva Jylltorp förekommer det redan i dag att chaufförer vÀljer att skylta sina fordon med "fullsatt" som en konsekvens av trÀngseln. Men hon har inte fÄtt sÀrskilt mÄnga rapporter om att chaufförerna ska ha fÄtt problem pÄ grund av detta.
â Det Ă€r inte chaufförerna som ska ta diskussionerna nĂ€r de bedömer att fordonet Ă€r för fullt. Men jag upplever att resenĂ€rerna oftast har förstĂ„else för Ă„tgĂ€rden. Jag vill ocksĂ„ passa pĂ„ och pĂ„peka att det Ă€r chaufförerna som ocksĂ„ Ă€r vĂ„ra ögon utĂ„t. De noterar resemönster sĂ„ att vi fĂ„r en bĂ€ttre bild av hur folk reser, sĂ€ger hon.
PĂ„ Ăstgötatrafikens hemsida kan du lĂ€sa mer om reserekommendationerna.