Kampanjen "UtflyktsmĂ„let" togs fram av Visit Ăstergötland och reklambyrĂ„n Markus. Hanna Nord Ă€r Strateg pĂ„ Visit Ăstergötland och hon berĂ€ttar att idĂ©n gĂ„r ut pĂ„ att sĂ€lja lyxiga matlĂ„dor som innehĂ„ller tips pĂ„ utflykter som man kan göra runt om i lĂ€net.
â Vi kĂ€nde att vi ville göra nĂ„got för branschen som har det tuffast under coronapandemin, sĂ€ger hon.
De samarbetar med 73 restauranger, cafĂ©er, bagerier och rökerier frĂ„n hela Ăstergötland och tanken Ă€r att varje företag ska fĂ„ sĂ€tta sin egen prĂ€gel pĂ„ sina take away-boxar. Med lĂ„dorna kommer det tips pĂ„ aktiviteter och utflykter som man kan göra i lĂ€net. Exempelvis "skĂ€rgĂ„rds-tips och Göta kanal-tips".
Tidningen ResumĂ© och företaget Ocean outdoor anordnade tĂ€vlingen "Call to swedish creatives" för icke kommersiella aktörer som gör kreativa insatser för att hjĂ€lpa företag under corona-krisen. Visit Ăstergötlands initiativ vann, tillsammans med Greenpeace, vilket innebar att de fick nationell exponering för sina projekt. Det hĂ€r gjorde det möjligt för "UtflyktsmĂ„let" att bli en Ă€nnu större kampanj.
â Nu kan vi nĂ„ ut till personer utanför lĂ€net med budskapet, det hade vi aldrig haft rĂ„d med annars. Nu hoppas vi att Ă€ven att besökare utifrĂ„n vill upptĂ€cka Ăstergötland, sĂ€ger Hanna Nord.
Den primĂ€ra förhoppningen Visit Ăstergötland har Ă€r fortfarande att detta ska gynna de lokala företagen och östgötar ska vilja göra fler utflykter inom lĂ€net.
â MĂ„let Ă€r att fĂ„ till en beteendeĂ€ndring som strĂ€cker sig lĂ€ngre Ă€n corona-krisen, sĂ€ger Hanna Nord.