Problemen började på förmiddagen. Den som sökte efter busstider, tågtider eller annan information på Östgötatrafikens hemsida kom ingen vart.
– Vi har ett avbrott på internetanslutningen, och en del andra tjänster blir påverkade. IT håller på och arbetar febrilt med det här, sade Eva Jylltorp som är kommunikationschef vid 09.40-tiden.
Samtidigt verkade Östgötatrafikens mobilapp fungera som vanligt.
– Ja, oftast är den inte påverkad på samma sätt. Den är kopplad till andra system. Så långt det går är det bra att använda den om man ska söka resa eller köpa biljett, säger Eva Jylltorp.
Även telefonbokningen av färdtjänsten påverkades.
– Jag ska ringa och beställa färdtjänst till Motala i morgon, men det går inte, hävdar Lasse Sundström i Mjölby, som kontaktar redaktionen.
Det var dock inte omöjligt att boka färdtjänst, förklarar Eva Jylltorp.
– Det är längre kö än vanligt. Det är inte alla våra beställningsmottagare som kommer åt systemen. De som var inloggade innan det här hände kan jobba vidare, fortsätter hon.
Den som behövde boka färdtjänst måste således beväpna sig med tålamod och uthärda längre väntetid i telefon.
Dessutom visades varken linjenummer eller destinationer på bussarna.
– Som tur är har bussarna en gammal hederlig lösning på problemet: vanliga fysiska skyltar, säger Eva Jylltorp.
Vid 16-tiden på onsdagen var de tekniska problemen ännu inte lösta, meddelade Östgötatrafiken.