När pandemin utbröt under våren 2020 uppkom en akut brist på skyddsutrustning i länets kommuner. Kommunerna kom därför tillsammans med Region Östergötland och länsstyrelsen överens om en gemensam struktur för lagerhållning, inköp och fördelning av utrustning.
Linköpings kommun tog på sig uppgiften att skapa ett lager och en organisation för inköp till regionens samtliga kommuner.
– På kort tid etablerades ett lager och en struktur för att hantera efterfrågan av skyddsutrustning hos kommunerna, säger Paul Håkansson, kommundirektör på Linköpings kommun, i ett pressmeddelande.
Under början av pandemin var det en stor brist på skyddsutrustning och det fanns en osäkerhet i hur mycket utrustning kommunerna skulle få via egna beställningar. Den gemensamma inköpssamverkan som skapades innebar att kommunerna tillsammans kunde göra större beställningar. Det länsgemensamma lagret i Linköping innebar att det alltid fanns en backup om en akut bristsituation skulle uppstå någonstans i länet.
– Covid-19-pandemin är utan tvivel en av vår tids största utmaningar. Inledningsvis var bristen på skyddsutrustning en av faktorerna som försvårade hanteringen av situationen allra mest. Därför var det extra viktigt att alla inblandade aktörer arbetade tillsammans, säger Jenny Knuthammar, försvarsdirektör på länsstyrelsen.
Den akuta bristsituationen anses nu vara åtgärdad och samordningen har därför avslutats.