PatientnÀmnden: FÄ anmÀlningar om kommunal sjukvÄrd

Trots att allvarliga brister avslöjats i den kommunala sjukvÄrden av de Àldre under pandemin sÄ lyser klagomÄlen med sin frÄnvaro pÄ patientnÀmnden.

FĂ„ verkar veta att anhöriga och patienter kan lĂ€mna klagomĂ„l om kommunal sjukvĂ„rd hos patientnĂ€mnden i Östergötland.

FĂ„ verkar veta att anhöriga och patienter kan lĂ€mna klagomĂ„l om kommunal sjukvĂ„rd hos patientnĂ€mnden i Östergötland.

Foto: Nina Varumo / SvD / TT

Östergötland2020-12-09 08:00

PĂ„ tillsynsmyndigheten Inspektionen för vĂ„rd och omsorg har över 20 000 tips och klagomĂ„l kommit in under pandemins första vĂ„g. Men pĂ„ patientnĂ€mnden i Östergötland har det varit förvĂ„nansvĂ€rt fĂ„ Ă€renden. Det berĂ€ttar verksamhetschefen Mona Ahlberg:

– Vi har patientverksamhet för alla 13 kommuner, det gĂ€ller hĂ€lso- och sjukvĂ„rd som ges i utifrĂ„n socialtjĂ€nstlagen. Men tyvĂ€rr har vi fĂ„ Ă€renden. Det ser likadant ut nationellt trots att mycket av vĂ„rden ges i de kommunala boendena. 

Trenden Ă€r densamma Ă€ven i "vanliga" fall, det vill sĂ€ga nĂ€r det inte rĂ„der pandemi.  DĂ€rför har patientnĂ€mnden tidigare varit ute i kommunerna och informerat om sin verksamhet och har Ă€ven stĂ„tt i sjukhusentrĂ©er för att informera allmĂ€nhet.

– DĂ„ mĂ€rker vi att mĂ„nga inte vet vad patientnĂ€mnden Ă€r.  

Det har kommit in nĂ„gra fĂ„ Ă€renden som Ă€r coronarelaterade. Det har bland annat handlat om Ă€ldre som har ifrĂ„gasatt varför personal inte bĂ€r munskydd i omvĂ„rdnaden. 

– Vid sĂ„dana Ă€renden tar vi alltid kontakt med verksamhetsansvarig men vi lyfter Ă€ven sĂ„dana Ă€renden till medicinskt ansvarig sjuksköterska i kommunen.

Tror ni att trenden kommer vara den samma trots det pressade lÀget under pandemin?

– Ja, jag tror inte vi kommer att fĂ„ mer Ă€n 30-40 Ă€renden totalt. Det Ă€r dĂ€r vi ligger.

Tror du allmÀnheten vet att man kan vÀnda sig till patientnÀmnden Àven nÀr det gÀller kommunal sjukvÄrd?

– Nej, det Ă€r det vi misstĂ€nker. ÄndĂ„ har vi gĂ„tt ut med det budskapet till SVO, samverkan, vĂ„rd och omsorg, dĂ„ kommun- och regionpolitiker trĂ€ffas. De betalar ju för oss och vill att det ska finnas tydlig information om oss, som lĂ€nkar pĂ„ hemsidor och broschyrer pĂ„ alla boenden.

Vilken typ av klagomÄl kan man lÀmna?

– Om anhöriga lĂ€mnar mĂ„ste de ha fullmakt om det inte Ă€r demens det handlar om. Det kan röra behandling, omvĂ„rdnad som till exempel mat i PEG:ar (matningsslang) injektioner, lĂ€kemedel. Det Ă€r Ă€ven sĂ„dant som Ivo tog upp i sin rapport som rör delegeringar, alla förstĂ„r inte. En del klagomĂ„l handlar Ă€ven om sprĂ„kförbistringar.

Vad Àr det man inte förstÄr?

– NĂ€r man delegerar lĂ€kemedel sĂ„ ska man förstĂ„ att man ska signera att till exempel tablett ges. Men det handlar ocksĂ„ om att veta vad man ger. 

Hon berĂ€ttar att de sett exempel pĂ„ nĂ€r patienter har fĂ„tt fel insulin dĂ€r personal har trott att det bara har varit olika fabrikat. I sjĂ€lva verket kan det handla om insulin som har olika varaktighet. De ser ocksĂ„ exempel pĂ„ okunskaper i omvĂ„rdnaden som vid katetertappning eller byte av stomipĂ„sar. 

Vid klagomÄl kontaktar patientnÀmnden respektive vÄrdinrÀttning.

Tar ni Àven kontakt med privata vÄrdgivare?

– Ja, de som har avtal med regionen, dĂ„ Ă€r det kommunen vi lĂ€gger Ă€rendet pĂ„.

Är det framför allt anhöriga som klagar?

– Ja, och det har vi diskuterat nationellt, att patienter och brukare Ă€r i beroendestĂ€llning.

Är det nĂ„got annat som Ă€r bra att nĂ€mna?

– Man fĂ„r gĂ€rna vĂ€nda sig till oss. Vi finns pĂ„ hemsidan och man kan ringa till oss enkelt. Vi har ingen tele-q (digitalt telefonsystem) och det Ă€r medvetet. Det ska vara enkelt att komma fram. Ett Ă€rende kan ta tio minuter eller flera timmar. Vi gĂ„r aldrig in i medicinska frĂ„gor men vi bĂ€r patientens frĂ„gor vidare sĂ„ att de fĂ„r klarhet eller information. Det Ă€r ofta det som brister. Vi kan Ă€ven medverka i möten mellan vĂ„rdgivare och patienter i sĂ€rskilda fall.

Mer om patientnÀmnden

PatientnĂ€mnden Ă€r en opartisk verksamhet dit anhöriga, patienter och Ă€ven vĂ„rdpersonal kan vĂ€nda sig för att hantera klagomĂ„l och frĂ„gor som rör vĂ„rden. 

PatientnĂ€mnden hanterar Ă€ven ansökningar om stödpersoner. Patienter som tvĂ„ngsvĂ„rdas inom psykiatrin har enlig lag rĂ€tt att begĂ€ra och fĂ„ en stödperson. Patienten ansöker sjĂ€lv hos patientnĂ€mnden.

PatientnĂ€mnden nĂ„s pĂ„ telefon 010-103 71 62 under vissa tider (se hemsida) eller e-post: patientnamnden@regionostergotland.se.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!