– Vi vill ha en expresslinje för pendlare på sträckan mellan Linköping och Jönköping, med ett strategiskt viktigt stopp i Ödeshög. Flera pendlar idag med bil och en expressbuss skulle förenkla pendlingsmöjligheterna. Vi kan inte vänta på Ostlänken, säger Per Larsson (KD), regionråd i opposition och andre vice ordförande i regionutvecklingsnämnden.
Men det finns ju andra bussbolag som trafikerar den sträckan?
– Ja, men de går inte så frekvent och är inte anpassade för dem som vill pendla. Just Ödeshög och Gränna är också orter med stark utpendling. Utan att i förväg detaljreglera skulle Mjölby, Ödeshög och Gränna kunna vara tänkbara stopp på en sån linje.
KD vill också att Östgötatrafiken ska omvandlas från ett regionägt aktiebolag till en enhet inom Region Östergötland.
– Idag är det ett bolag som lyder under aktiebolagslagen, med vissa krav på att gå runt och kanske helst göra överskott. Då finns det vissa begränsningar när man är en politiskt styrd organisation och vill tillhandahålla kollektivtrafik. Vi vill ha landsbygdstrafik även där det inte är lönsamt. Det är lättare att göra såna politiska prioriteringar om man inte har ett bolag emellan.
Så då skulle det gå att tvinga fram olönsam trafik?
– Det kan man göra nu också. Det är få linjer i länet som bär sig kommersiellt. Målet är att få bort ett led i beslutskedjan, så att kollektivtrafikmyndigheten trafik- och samhällsplaneringsnämnden (TSN), som analyserar trafiken också beställer trafiken direkt genom sin en egen kollektivtrafikenhet. På så vis kan vi bättre möta medborgarnas behov. Det blir en lättare, kortare beslutsprocess.
Per Larsson (KD) vill vara tydlig med att det är just beslutsprocessen som är målet.
– Östgötatrafiken är ett välskött och välfungerande bolag, så det är ingen kritik mot Östgötatrafikens ledning. De har att agera utifrån mål som satts upp och aktiebolagslagen.
Vad skulle omvandlingen kosta?
– Vi har inte beställt någon kostnadskalkyl och vet inte heller vilka resurser som skulle frigöras om bolaget omvandlas, men en sån förändring skulle möjliggöra satsningar på kollektivtrafiken. Flera regioner har redan gjort på det här sättet, så det går att göra. Det är också viktigt att understryka att vi vill ha kvar de lokala bussentreprenörerna, där är Östgötatrafiken bara ett mellanled.