På torsdagen beslutade trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland att skicka ut förslaget till en ny länstransportplanen för perioden 2022 till 2033 på remiss.
I förslaget fördelas totalt drygt 1,7 miljarder kronor på olika infrastrukturprojekt i Östergötland. Det handlar om åtgärder för att förbättra cykel-, gång-, kollektiv- och biltrafik.
– I den reviderade länstransportplanen har det skett en förskjutning mot mer fokus på cykelvägar och kollektivtrafik. Det är en pusselbit för att skapa en hållbar regional utveckling och ligger i linje med regionens miljö- och klimatmål, säger Michael Cornell (C), ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden, i en kommentar.
Av förslaget framgår att regionen vill lägga 848 miljoner kronor på väginvesteringar fram till 2033. 537 miljoner kronor ska läggas på kollektivtrafiken. 348 miljoner kronor föreslås gå till förbättringar av gång- och cykelvägar i länet.
Den största enskilda satsningen görs på riksväg 35, mellan Linköping och Åtvidaberg. Totalt ska 492 miljoner kronor satsas på mittseparering, enligt förslaget. I planen ingår även en satsning på riksväg 51 genom Finspång på 90 miljoner kronor.
Länsplanen för regional transportinfrastruktur skickas nu på remiss till kommuner, regioner och myndigheter. Remisstiden går ut den 28 februari nästa år.