SÄ ska fler utlÀnningar lockas till lÀnet

Hon Ă€r vĂ€ldigt glad i dag, regionens turistchef Susanne H. Fredriksson. PĂ„ tisdagskvĂ€llen kom statliga TillvĂ€xtverket med en uppskattad present: Tre miljoner kronor för att locka fler utlĂ€nningar att komma till Östergötland.

Nu ska det bli lĂ€ttare för bĂ„de östgötar och turister utifrĂ„n att njuta av Östergötlands skĂ€rgĂ„rd.

Nu ska det bli lĂ€ttare för bĂ„de östgötar och turister utifrĂ„n att njuta av Östergötlands skĂ€rgĂ„rd.

Foto: Jenny Eriksson

Östergötland2016-06-16 11:25

Genom att hĂ€mta inspiration frĂ„n vĂ€stkusten ska den östgötska skĂ€rgĂ„rden göras mer lĂ€ttillgĂ€nglig. Till sin hjĂ€lp fĂ„r Region Östergötland tre miljoner kronor frĂ„n statliga TillvĂ€xtverket. MĂ„let Ă€r att locka fler tyskar, hollĂ€ndare och italienare, men Ă€ven andra utlĂ€ndska besökare, att turista i lĂ€net.

Region Östergötland har sjĂ€lva avsatt totalt tre miljoner för ett turistprojekt som löper 2016–2019 och har fyra fokusomrĂ„den: SkĂ€rgĂ„rden, Kinda kanal, Vadstena och Göta kanal. Tillsammans med de nya pengarna blir Visit Östergötlands penningpung nu fylld med sex miljoner kronor.

Varför just dessa fyra omrÄden?

– Vi har fĂ„tt mĂ„nga seriösa förfrĂ„gningar om dem och vi ser stor utvecklingspotential om mĂ„nga lokala aktörer, kommuner och enskilda företag, samverkar pĂ„ ett mer aktivt sĂ€tt, sĂ€ger Susanne H. Fredriksson.

Vad innebÀr satsningen mer konkret?

– Vi arbetar via Visit Sweden mot utlĂ€ndska reseoperatörer, som förmedlar affĂ€rerna. Det Ă€r dels enskilda produkter, som KolmĂ„rden, men ocksĂ„ bĂ€ttre möjligheter för turister att sĂ€tta ihop egna paket. Det kan exempelvis handla om paddling, cykling och vandring med inbokade mat- och övernattningsplatser.

Varför tror du Östergötland blev en av sju regioner som fĂ„r pengar?

– Vi har en vĂ€l förankrad strategi om vad vi vill göra och vi har definierat vĂ„ra styrkeomrĂ„den.

Hur reagerade du över beskedet?

– Jag blev mycket glad. Vi har precis satt vĂ„r strategi, nu blir det verkstad direkt. Med stor kraft kan vi dra igĂ„ng med att sĂ€tta Östergötland pĂ„ den internationella kartan.

I grova drag planeras följande:

SkÀrgÄrden:

HÀr efterstrÀvas en större tillgÀnglighet och efterfrÄgan pÄ en tydligare struktur finns vad gÀller bo, Àta, göra och resa. Tydligare information om paddling och skÀrgÄrdsturer. Regionen kommer att snegla pÄ vÀstkusten. Arbetet ska bedrivas i nÀra samarbete med den redan befintliga skÀrgÄrdssamordningen och berörda kommuner.

Kinda kanal:

Fokus pĂ„ vandring och paddling. Östgötaleden ska göras mer tillgĂ€nglig med information om bra boenden och matstĂ€llen. Ett utvidgat samarbete med Tolvmannabacken kan göra omrĂ„det till en Ă„ret-runt-destination. HĂ€r finns ocksĂ„ kopplingen till Astrid Lindgrens vĂ€rld. Visit Linköping, Kinda kommun, Kinda kanalbolag, organisationer och privata företag Ă€r sjĂ€lvklara samarbetspartners.

Vadstena:

Redan en kulturpÀrla av internationell rang, med heliga Birgitta i centrum, men fler boende och aktiviteter mÄste till. Arbetet ska ske i nÀra samarbete med kommunen, nÀringslivet och Vision Vadstena. HÀr ser man den katolska vÀrlden, med fokus pÄ italienare, som en stor mÄlgrupp.

Göta kanal:

Tillsammans med turistrÄdet i VÀstsverige ska undersökas vilka fler produkter som kan erbjudas lÀngs kanalen. Det handlar bland annat om vandring och cykling.

40 miljoner

Sju regioner och ett kommunkluster fÄr pengar av TillvÀxtverket. Syftet Àr att öka utbudet av upplevelser för kultur- och naturintresserade besökare frÄn andra lÀnder.

Satsningen pĂ„gĂ„r under Ă„ren 2016–2019 och omfattar 40 miljoner kronor.

MÄlet Àr att ta fram innovativa produkter och upplevelser som utvecklas tillsammans av företag och offentliga aktörer.

De övriga som fÄr pengar Àr: Blekinge, Dalarna, Uppsala lÀn, SmÄlands Turism AB, Tourism in SkÄne AB, VÀstarvet samt fem kommuner i VÀsterbotten med Nordmalings kommun som projektÀgare.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om