Stångådalsbanan inte lönsam efter renovering

Enligt Trafikverket skulle det inte löna sig att rusta upp Tjust- och Stångådalsbanan ens om det fanns pengar.

LINKÖPING 140724 Kustpilen vid järnvägsövergång bommar vid Gamla Tanneforsvägen. genrebild  Foto: Åke Karlsson, Corren

LINKÖPING 140724 Kustpilen vid järnvägsövergång bommar vid Gamla Tanneforsvägen. genrebild Foto: Åke Karlsson, Corren

Foto:

Östergötland2015-06-02 08:00

Västerviks kommunalråd Tomas Kronståhl (S) offentliggjorde i helgen sina farhågor för att tågtrafiken mellan Linköping och Västervik respektive Kalmar kommer att läggas ned. På Correns Facebooksida fylldes kommentarsfälten av kritiska röster. Men än är nedläggningsbeslutet inte fattat och det är inte ens säkert att det kommer ett sådant.

Däremot kan banorna komma att självdö. Allt för få reser med tågen och frågan är om det finns någon som i längden vill betala för att trafikera sträckan. Tjust- och Stångådalsbanan har en 16-procentig beläggningsgrad. I jämförelse med tågen på stambanan som ligger på 50 procent och över, är det riktigt dåligt.

De båda banorna har satts under lupp i en så kallad åtgärdsvalsstudie de två senaste åren. I studien har regionförbunden i Östergötland och Kalmar län samt Trafikverket tittat på vad samhället tjänar mest på i valet mellan upprustning av järnvägen, vägarna eller ingen åtgärd alls. Hittills pekar det mesta på att det inte lönar sig att rusta upp järnvägen ens om det fanns pengar, vilket det inte finns. Enligt Trafikverkets samhällsplanerare Peter Linnskog kommer det inte att finnas medel före 2025. Fram tills dess har Trafikverket uppdraget att prioritera järnvägen i och mellan storstäderna. Det kommer inte att satsas på de små banorna alls. Vad som sker därefter står skrivet i stjärnorna.

Studien visar att det lönar sig samhällsekonomiskt att satsa på bussförbindelser istället för på tågen, men inte förrän efter sommaren kommer Trafikverket att ge sitt slutgiltiga besked. Mycket tyder på att det inte blir att satsa på de små banorna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om