Teknikstrul drabbar Östgötatrafikens resenärer

Östgötatrafiken har drabbats av tekniska problem vilket gör det svårt att söka resor i Östgötatrafikens app.

Tekniska problem gör det emellanåt svårt att söka efter sin resa i Östgötatrafikens app.

Tekniska problem gör det emellanåt svårt att söka efter sin resa i Östgötatrafikens app.

Foto: Victor Bomgren/Ola Fagerberg

Östergötland2024-01-25 10:46

Problemen började på onsdagen och fortgick under torsdagen.

– Det är tekniska problem med att söka resor i appen. Det är en störning som kommer och går och som vi jobbar på att lösa. Och det fungerar sporadiskt i appen, säger Anna Runesson, kommunikationschef på Östgötatrafiken.

Vad som ligger bakom felet var oklart på torsdagsförmiddagen.

– Det utreds och tittas på av IT-sidan hos oss och vår underleverantör.

Kan det vara kopplat till den IT-attack som pågår i Sverige?

– Det verkar inte ha samband med den vad vi vet i nuläget, säger Anna Runesson.

Om man som resenär inte kan söka eller boka resa via appen hänvisar Östgötatrafiken istället till sin hemsida.

– Det går att söka resan på vår webb, både i mobiltelefon och på dator.

Östgötatrafiken har ingen prognos för när de tekniska problemen kan vara åtgärdade.

– Vi jobbar med full kapacitet för att lösa det, säger Anna Runesson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!