Mjölbybon Eva Möller firade midsommarafton hos vänner i Motala. Hon lider av MS och kan inte gå i trappor. För att transportera sig längre sträckor använder hon en el-rullstol. En manuellt driven stol kan hon inte hantera.
Med sin rullstol tog hon sig på kvällen till Motala resecentrum för att lagom passa pendeltågsavgången hem till Mjölby kl 22.05. Eftersom en midsommarkväll kan vara lite stökig ville hon inte bli väntandes för länge på tåget i den utsatta situationen som rullstolsburen.
I Motala kommer man inte åt perrongen för ankommande och avgående tåg utan att ta trapporna eller hissar under spåret närmast stationsbyggnaden. Hissen som ledde Eva Möller ner i trapphuset fungerade, men den andra några meter bort som skulle ta henne upp till perrongen strejkade. Hon missade sitt tåg.
– Jag fick tag i en tillfälligt ledig busschaufför som tog trapporna upp till perrongen och där såg han att hissdörrarna stod öppna. Det var det som var felet, berättar Eva Möller.
Motgångarna blev fler. Flera bussar fanns visserligen i närheten men ingen av dem kunde ombesörja en transport av en rullstolsburen. Chaufförerna gav henne istället rådet att ringa Östgötatrafiken, ansvarig för pendeltågen. Deras kundtjänst skulle ha öppet dygnet runt, hette det.
– Jag tänkte att jag kunde få hjälp av Östgötatrafiken eftersom man ändå har med färdtjänsten att göra, via den kunde jag kanske få hjälp. Jag ringde och valde "övriga" frågor som tonval, men då möttes jag av beskedet att kundtjänsten inte längre var öppen. När jag senare kom i kontakt med dem fick jag reda på att jag istället skulle ha valt numret för "förlorade saker". Hur skulle jag ha vetat det? frågar sig Eva Möller.
Lösningen blev slutligen att ringa hem till maken som också fick göra sig besväret att ordna fram en släpkärra så att också rullstolen kunde transporteras hem.
– Det var lite otryggt på stationen med ett lite stökigt grabbgäng, men några tjejer från Linköping gjorde mig sällskap. Av dem fick jag veta att hissen varit ur funktion redan vid 13-tiden samma dag när de kom med tåget till Motala. Så hade jag kommit under eftermiddagen hade jag ju blivit strandsatt i värmen på perrongen och fått vänta på nästa tåg tillbaka till Mjölby.
Östgötatrafikens biträdande trafikchef Mattias Näsström beklagar det inträffade och ser nu som en omedelbar åtgärd att se över tonvalsinformationen.
– Det måste bli lättare att hamna rätt. Vår trafikledning i Mjölby är alltid bemannad och hade hon fått kontakt hade man där gjort allt för att lösa situationen. Det finns dock ingen generell åtgärd, utan man får agera från fall till fall.
Hade det gått via färdtjänsten?
– Nej, där ligger ju redan beställningar i ett eget system. Då hade bara någon annan resenär blivit lidande.
Mattias Näsström nämner att även bussförarna står i radiokontakt med trafikledningen i Mjölby. Där hade det alltså funnits en snabbare kommunikation för Eva Möllers problem.
– Det är inte ofta resenärer råkar så här illa ut på grund av strejkande hissar, men för den som drabbas är det förstås en mycket tråkig upplevelse, säger Mattias Näsström.
Som samtidigt påpekar att Östgötatrafikens ansvar för säkerhet gäller själva resandet. Ansvaret för hur det fungerar i anslutning till perrongerna är Trafikverkets.