Den som sökte efter busstider, tågtider eller annan information på Östgötatrafikens hemsida kom ingen vart. Problemen uppstod åtminstone sedan klockan 09.30 på onsdagen.
– Vi har ett avbrott på internetanslutningen, och en del andra tjänster blir påverkade. IT håller på och arbetar febrilt med det här, säger Eva Jylltorp som är kommunikationschef vid 09.40-tiden.
Hon hade ingen prognos för när arbetet ska vara klart. Ännu vid 16-tiden var problemen inte lösta.
– Vi har inte exakt identifierat var problemen börjat någonstans. Det är många som jobbar och sliter och försöker hitta en lösning, säger Eva Jylltorp.
Samtidigt verkade Östgötatrafikens mobilapp fungera som vanligt.
– Ja, oftast är den inte påverkad på samma sätt. Den är kopplad till andra system. Så långt det går är det bra att använda den om man ska söka resa eller köpa biljett, säger Eva Jylltorp.
Även telefonbokningen av färdtjänsten påverkades.
– Jag ska ringa och beställa färdtjänst till Motala i morgon, men det går inte, hävdar Lasse Sundström i Mjölby, som kontaktar redaktionen.
Det var dock inte omöjligt att boka färdtjänst, förklarade Eva Jylltorp.
– Det är längre kö än vanligt. Det är inte alla våra beställningsmottagare som kommer åt systemen. De som var inloggade innan det här hände kan jobba vidare. Det är alltså färre som kan hantera samtalen, fortsätter hon.
Den som behöver boka färdtjänst måste således beväpna sig med tålamod och uthärda längre väntetid i telefon. Det finns också en app för bokning av färdtjänst som fungerar, men den används bara av ett fåtal kunder, enligt Eva Jylltorp.
Dessutom visades inga linjenummer eller destinationer på bussarna.
– Det är säkert samma bov i dramat, säger Eva Jylltorp.
– Allt är kopplat till molnet och när vi får problem där påverkar det ganska många olika system.
Liknande problem har förekommit tidigare, men hon kunde inte säga exakt när.
– Som tur är har bussarna en gammal hederlig lösning på problemet: vanliga fysiska skyltar, säger Eva Jylltorp.