V och SD kritiserar nedskärningar

Vänsterpartiet vill höja skatten för att kunna utöka landsbygdstrafiken. Sverigedemokraterna vill utöka anropsstyrd trafik och menar att det finasierar sig självt.

Björn Jonsson, SD, ledamot i trafik och samhällsplaneringsnämnden.

Björn Jonsson, SD, ledamot i trafik och samhällsplaneringsnämnden.

Foto:

Östergötland2017-02-14 10:30

Vänsterpartiet är oroligt för att Indragna busslinjer drabbar kommunerna. De måste ordna skolskjuts till både grundskolans och gymnasiets elever.

– Regionen lämpar över ansvaret på kommunerna, säger Franco Sincic, vänsterpartiets representant i TSN.

– Nästan samtliga kommuner var kritiska till massnedläggelsen utan att trafiknämnden lyssnade.

Det utbröt ett skolskjutskaos hösten 2016 när 28 landsbygdslinjer drogs in, påpekar han. Det fanns människor som tvingades flytta från sina hem. Även om det formella ansvaret för skolskjuts är kommunernas, anser Franco Sincic att regionen ska ta ansvar för att såväl grundskolans som gymnasiets elever kan ta sig till skolan.

Som enda parti anser V att linjetrafik på landsbygden bör utökas. Dessutom föreslår partiet att närtrafik inte ska kosta dubbla avgifter och tiderna för när den kan nyttjas, ska utökas.

– Exempelvis skulle man kunna låta taxibolag eller byalag sköta fler resor under högtrafiktider när det är brist på fordon.

V har avsatt trettio miljoner extra i sin budget för kollektivtrafik företrädesvis på landet. För att finansiera det föreslås en skattehöjning som enligt V behövs också för att tillföra sjukvården resurser.

SD:s representant i trafiknämnden Björn Jonsson röstade på V.s förslag i augusti 2015 när frågan om 28 landsbygdslinjer skulle dras in. Därmed anslöt han sig till ett förslag som innebar att linjerna skulle bibehållas. Vid nästa beslut om nedskärningar i höstas backade SD från den linjen. Istället anförde SD:s gruppledare Clara Aranda då i en protokollsanteckning att de linjer som har ytterst få resenärer ”måste hanteras” men vill pröva andra tillvägagångssätt än att lägga ner dem helt och hållet, exempelvis utökad anropsstyrd trafik. Hon påkar också vikten av att hitta andra ”effektiva och smarta lösningar”.

En utökning av anropsstyrd trafik på landet är SD:s huvudsakliga förslag. Det behövs inga extra pengar till kollektivtrafiken för att genomföra förslaget anser Björn Jonsson.

– Utökad anropsstyrd trafik är en kostnadseffektiv lösning som ger ekonomiskt utrymme att öka tillgängligheten på landsbygden, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!