Linköpingsborna är de som klagar mest, följda av Norrköpingsborna och därefter Motalaborna.

Bilköp, resor, telefonitjänster, kemtvättar och hushållsstädningar är något av det som gör östgötarna missnöjda och när de inte lyckas tvinga företagen till rättning så vänder de sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

ARN är den statlig myndighet som prövar konsumenttvister. Men långt ifrån alla får gehör för sin klagan. I snitt får totalt 35 procent av alla anmälningar bifall hos ARN.

Corren har begärt ut uppgifter om anmälningar som gjorts till ARN från östgötar under 2015. Fram till 1 december hade 324 ärenden initierats av personer bosatta i länet.

Correns genomgång av materialet visar att affärer med begagnade bilar och bilreparationer orsakar problem för många östgötar. Av anmälningarna var 63 klagomål inom motorområdet och av dem gällde 41 tvister efter köp av begagnade bilar.

Niklas Lundgren köpte en begagnad bil från en bilfirma för drygt 100 000 kronor. Han berättar att bilens gasspjäll gick sönder två månader efter köpet och bilen blev okörbar. På verkstaden upptäcktes också ett läckage på turbon. Verkstaden uppskattade reparationskostnaden till cirka 30 000 kronor.

– Jag kontaktade bilfirman men de menade att bilen var begagnad vid köp och vägrade kännas vid problemet, berättar Niklas Lundgren.

Han gjorde därför en anmälan till ARN för att slippa stå för kostnaderna. Efter sex månader kom utlåtandet. Niklas fick inga pengar.

– Och ingen ursäkt från företaget. Man kan ju fråga sig vad konsumentköplagen har för kraft egentligen, säger han.

En liknande upplevelse har Janne (som inte vill medverka med sitt efternamn) från Norrköping. Han köpte också en begagnad bil från ett bilföretag. Växellådan började krångla och han upptäckte också ett oljeläckage. När han inte fick gehör för sina krav anmälde han ärendet till ARN men också han fick avslag.

– Jag trodde att man var bättre skyddad som konsument. Jag får bekosta felen själv på en nyköpt bil. Det här kan uppfattas som att bilförsäljare får sälja bilar med fel som är väldigt dyra för köparen att reparera, så länge felen är maskerade, säger Janne till Corren.

Östgötarnas problem då de konsumerar följer det nationella mönstret, visar Correns genomgång.

Förutom bilköp orsakar köp av resor, både reguljära biljetter och paketresor, många anmälningar liksom affärer som gäller varor och tjänster inom el och telefoni.

Av de uppgifter som Corren fått från ARN framgår att flest anmälningar (131) gjorts av boende i Linköpings kommun. Boende i Norrköpings kommun stod för 104 anmälningar, Motala 28, Finspång 23, Mjölby 12, Söderköping 7, Vadstena 6, Åtvidaberg 4, Valdemarsvik 2, Ydre 1, Boxholm 1 och Ödeshög 1 anmälning.

ARN ska vara ett alternativ till domstol och tar bara emot anmälningar som görs av privatpersoner. Ärenden avgörs på nämndsammanträden som leds av en jurist med domarerfarenhet och ledamöter från konsument- och företagarorganisationer.

ARN ger konsumenten rätt eller delvis rätt i cirka 35 procent av fallen. Men även om en konsument får rätt är det inte säkert att företaget följer beslutet. Enligt ARN:s siffror följde 77 procent av företagen ARN:s beslut under 2014.