Genom att använda en reflexväst blir motorcyklisten mer synlig och säkerheten ökar.
Att köra motorcykel är för många ett stor intresse. Ett intresse som också är förknippat med en ökad risk att skada sig i trafiken.
På motorcykeln sitter man helt oskyddad och man är dessutom svår att upptäcka i trafiken.
För att öka säkerheten väljer nu många att köra med gula reflexvästar. Det gör det lättare för övriga trafikanter att upptäcka motorcyklisten.
När en personbil till exempel ska göra en vänstersväng kan det många gånger vara svårt att upptäcka, och bedöma hastighet, på en motorcyklist som kommer en bit bort.
Att reflexvästarna fått ett genomslag syns ute på vägarna. Allt fler väljer det alternativet.
I andra länder, som Frankrike, har man tagit ett steg längre.
Från och med nästa år måste alla som kör en motorcykel över 125 kubik i Frankrike bära reflexväst.
Lagen träder i kraft den 1 januari 2014 trots högljudda protester bland motorcyklister i Frankrike. Denn reflekterande ytan måste sitta på överkroppen och täcka minst 150 kvadratcentimeter.
Den nya regeln gäller alla i landet så det gäller att tänka på det om man ska turista på motorcykel i Frankrike.
Reflexlagen gäller för både förare samt om det är en passagerare med på motorcykeln. Den som bryter mot lagen riskerar böter på knappt 700 kronor.
Det är nog inte en allt för vågad gissning att en liknade lag blir standard inom hela EU vad det lider.
I en studie gjord i Nederländerna har man kommit fram till att det i regn och i mörker är en fördel att använda ett regnställ med fluoriserande färger på skuldror och armar. Det är bra att kunna ha en gul väst med reflexer under sadeln om man får motorstopp på en livligt trafikerad väg eller när man kör i mörker.
Sveriges motorcyklister, SMC, ser dock inget behov av att reglera användning av varselväst när man kör motorcykel.
Man hänvisar till att trots att det inte finns en lag om skyddsutrustning för motorcyklister, utöver hjälm, använder en majoritet handskar, stövlar och heltäckande skyddskläder. SMC anser att motorcyklisterna själva avgöra när de ska använda varselväst.
Man menar vidare att det finns en risk att man förlitar sig på varselvästen istället för att använda körstrategier som fungerar:
- ögonkontakt med bilföraren och titta om hjulen på bilen är i rörelse
- anpassa hastigheten, inta bromsberedskap och placera sig väl synligt i körfältet
- flytta motorcykeln åt sidorna när man ser att en kollision kan uppstå.