– Det var en man som var obehagligt närgången mot unga flickor. De blev ju livrädda, flickorna. En annan gång blev en chaufför överfallen med ett basebollträ i Valdemarsvik och en gång fick vi en ruta inslagen, säger Sune Andersson som äger Ringarums Busstrafik AB.
Skadegörelse, hot och trakasserier har blivit en del av vardagen på länsbussarna i Östergötland. Både chaufförer och passagerare har känt sig hotade. Ringarums Bussbolag har därför på flera linjer fått sätta in extra personal med övervakning som uppdrag.
Trots flera polisanmälningar om våld och skadegörelse har både länsstyrelsen och förvaltningsrätten avslagit bolagets ansökan om tillstånd för övervakning.
Förvaltningsrätten anser att att bolaget inte har visat att säkerhetsintresset överväger integritetsintresset.
– Föraren har ju inte ögon i nacken och kan inte sitta och titta i backspegeln hela tiden. Men hade vi haft kameror hade vi kunnat se vad som hänt, säger Sune Andersson.
Ringarums Busstrafik trafikerar landsbygdstrafiken på uppdrag av Östgötatrafiken mellan Valdemarsvik, Norrköpings, Finspångs, Söderköpings och Linköpings kommuner. Problemen med våld och skadegörelse förekommer på alla bolagets linjer, men framför allt på linje 46 och 459. Hur många incidenter som inträffat är det ingen som vet.
– Jag vet att det förekommer stölder och våldsbrott på bussarna. Vi har fått in flera anmälningar, bland annat om misshandel. Men allt kommer inte till vår kännedom, det finns naturligtvis ett stort mörkertal, säger Bo Köpberg, utredningsledare på Närpolisen Kusten.
Enligt Bo Köpberg hade polisens arbete underlättats om det funnits tillgång till filmer på vad som hänt på bussarna.
– Det hade blivit betydligt enklare att följa upp ärenden om man kunde se vad som skett, säger han.