Nya regler okända bland butiker Farliga tändare sä...

Reklamation. Den som köper en ny vara har en reklamationstid på tre år, men många affärsinnehavare känner inte till detta, skriver Råd & Rön. I en undersökning som genomförts av konsumentvägledarna i Stockholm kände inte personalen i fyra av tio butiker till att reklamationstiden förlängts. Många blandade även ihop reglerna om reklamationstid med vad som gäller när de lämnat garanti på en vara.Säkerhet. Det säljs alldeles för många tändare som saknar barnsäkra spärrar, menar Sveriges Konsumentråd som vill att svenska handlare endast ska få sälja tändare som är försedda med säkerhetsspärr. Varje år orsakar barns lek med tändare ungefär 1 200 bränder inom EU. Av dessa får 20 dödlig utgång. Det finns ett förslag från EU-kommissionen om att endast barnsäkra tändare ska få säljas på den inre marknaden. Förslaget har dock stoppats av några medlemsländer som menar att det inte finns bevis på att det finns risker med tändare utan barnsäkra spärrar. Sveriges Konsumentråd kräver att svenska handlare föregår med gott exempel och frivilligt plockar bort de farliga tändarna ur sitt sortiment. (TT Spektra)Konsumtion. Den moderna livsstilen bidrar allt mer till miljöförstöringen, konstaterar Europeiska miljöbyrån som undersökt hur de europeiska hushållens konsumtionsmönster förändrats. Bland annat fann man att hushållen blivit allt mindre samtidigt som användningen av energi och vatten ökat. Vi äter allt mer, har större och lyxigare hem, mer bensinslukande bilar samt åker på fler och längre resor under semestern. I genomsnitt konsumerar de europeiska hushållen drygt 12 000 euro per person och år. Bland hushållen i de nya medlemsländerna är motsvarande siffra 2 400 euro. (TT Spektra)2006-02-03 00:00

I undersökningen som omfattande drygt 90 butiker där både säljare och butikschefer fick svara på frågor fann man att kunskaperna om konsumentköplagen generellt var dålig.

‚Klipp ut och spara

ºEnligt reglerna som gäller från den 1 april 2005 ska kunden framföra klagomål inom rimlig tid, ofta två månader, efter det att felet upptäcktes.

ºAlla fel som visar sig inom sex månader efter köpet anses vara ursprungliga, vilket innebär att säljaren måste laga varan, ersätta den med en ny eller lämna tillbaka pengarna.

ºDetta gäller under förutsättning att säljaren inte kan bevisa att det är köparen som orsakat felet. Efter sex månader ligger ansvaret på köparen som måste bevisa att felet var ursprungligt. (TT Spektra)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!