Han blir kvar på sin post

-- Jag tjänar inga direkta pengar på att ta över posthanteringen, men jag räknar med lite merförsäljning, säger Michael Franck, ägare till livsmedelsbutiken Tempo i Rimforsa.

Rimforsa2002-02-04 09:15

Från och med onsdag är det han och hans personal som tar över Postens sysslor i Rimforsa. Inte utbärningen och inte kontanthanteringen, men allt det andra som paket, frimärken och brev.

Rimforsabon Peter Åkesson släntrar in från bilen för att hämta ett bokpaket och Michael hämtar nyckeln i kassan och ger sig in i paketrummet för att leta reda på det.

-- Det är jättebra med tiderna här, det har inte varit till någon nackdel för oss att Posten funnits i butiken, tycker Peter Åkesson.

Fått andra rutiner

För honom och hans familj är det mest paket det handlar om när det gäller posten, räkningarna betalar man över Internet.

-- Det är en följd av Postens allt sämre service genom åren. Vi har gått över till andra rutiner och fått andra vanor.

Posten har haft ett kontor i butiken i tre år, så Rimforsaborna är vana vid att gå till affären för att göra sina postärenden. Det nya blir de utsträckta öppettiderna för allt utom kontanthanteringen.

Kassatjänsten minskar till tre timmar per dag, från tidigare sex, men å andra sidan håller den "nya" posten öppet som affären, från klockan nio på morgonen till nio på kvällen.

Tvådagars kurs

-- Det är den här tillgängligheten jag ser som den största fördelen. Vi har öppet när folk har ledigt, säger butiksägaren Michael Frank.

En person har anställts några timmar per dag för att butiken ska klara av den väntade ökningen av arbetsbördan.

Mest är det paket och postförskott som har hanterats av butiken när postkontoret stängt sin lucka.

-- De flesta av våra kunder, runt 75 procent tror jag, använder sig av Postens service här. Vi säljer bland annat mycket frimärken, säger kassörskan Lena Wahlström, som liksom alla anställda i butiken gått en tvådagars utbildning på Posten i Linköping inför det nya.

Postpersonal på plats

-- Utbildningen var bra, men det blev en del korvstoppning eftersom det bara var en tvådagars kurs. Jag kunde lite från början eftersom jag jobbat här sedan Posten kom in i butiken för tre år sedan, och tur var väl det.

De första dagarna kommer postpersonal att finnas på plats, så att inkörningsproblemen blir så små som möjligt.

-- Vi vet ungefär vilka volymer vi kommer att arbeta med och vi är väl insatta i vilket merarbete det kommer att innebära, säger Michael Franck.

Efter en stund kommer Michael Franck tillbaka från postrummet och meddelar att paketet inte kommit ännu, trots att Peter Åkesson fått avin.

-- Skönt att vi inte tar över hela ansvaret förrän på onsdag, säger Michael, och Peter säger att han får väl titta in i morgon då, och går ut till bilen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om