Motorvagnens, av typen Y1, dieselmotor stannade och 26 passagerare blev sittande i mörker och efter hand också kyla. Termometern visade minus 17 grader. Vid Efsinge strax söder om Rimforsa blev tåget tyst och svart. Klockan var då strax efter halv tio på kvällen. Sara Larsson började sin resa i Stockholm, bytte i Linköping och hade precis ringt hem till Hultsfred och sagt att hon närmade sig.
- Sen stannade tåget, det var ju lite typiskt. Jag kom därifrån med buss nästan tre timmar senare, berättar hon.
Elva av passagerarna tog saken i egna händer och ringde efter bekanta. Resterande femton satt kvar och väntade. Räddningstjänsten körde med sin fyrhjuling ut filtar och tog sen med sig resenärernas bagage.
- Det var inte så långt att gå på spåret och sen fick vi åka brandbil sista biten till bussen. Men det blev lite kallt. Och det var skönt att det bara var yngre människor på tåget. Inga barn som blev rädda och inga äldre som hade svårt att gå, säger hon.
Kvart över ett på natten var bussen i Hultsfred. Passagerarna som skulle till Kalmar fick fortsätta med taxi.
Enligt vad lokföraren berättade för passagerarna ska tåget ha körts med en fungerande motor trots att det ska ha två. Veolias presstjänst uppger bara att tågstoppet berodde på motorhaveri.