Det egna förlaget har hon drivit sedan 1984. Då var Karin Almlöf 25 år och hade precis gått ut Konstfack. Det tog några år innan verksamheten tog fart, och i dag ger hon ut omkring fyra böcker om året.
-- Det är en lagom volym. Det som är roligt med förlaget är att jag får möta alla dessa konstnärer och författare, och att vi sedan skapar någonting tillsammans.
Karin både producerar och formger sina böcker. Almlöfs förlag satsar på lyrik, dramatik, konst och fotoböcker.
Förlagets fotobok om Kurdistan blev en framgång. Karin tror succén beror på att det tidigare inte har funnits så mycket att läsa om Kurdistan.
-- Många flyktingar längtar hem och vill känna sina rötter, och det gäller även deras barn som kanske aldrig varit där.
Flertalet av Ann Erikssons bilder är ljusa och har en positiv stämning, men de skildrar också hur flyktingar och gerillasoldater tvingas leva. Texten är på svenska och två kurdiska språk.
Andra böcker har varit mindre framgångsrika. Men hon vill ogärna kalla dem floppar bara för att de inte säljer.
-- Alla böckerna är lika bra och fyller sitt syfte. Varför en del inte säljer är svårt att veta, säger Karin, som verkar ganska ointresserad av om hennes projekt är kommersiellt gångbara.
Hennes produktion är minst sagt mångfacetterad. Hon har givit ut böcker om Vällingby centrum, en uruguyansk kvinnas kärleksdikter, en presentbok med företaget Astras konst och en barnbok med Karl Magnus Peurells känsliga fågelteckningar. Karin Almlöf tycker att de stora, etablerade förlagen gör ett bra jobb, men menar att produktionen riskerar att bli fabriksmässig.
-- Formgivningen och kvaliteten, sådant som går långsamt, kanske försvinner i det maskineriet. Det handlar mycket om att synas överallt, och det kommersiellt jippobetonade tycker inte jag är så intressant.
Karin Almlöf har flera gånger belönats med Svensk bokkonsts pris för konstnärligt framstående bokproduktion. Hennes målsättning är att varje sida ska bjuda på något nytt och spännande.
-- Att layouta kan jämföras med att hänga konst i de olika rummen på en utställning.
Kontakten mellan formgivare och författare är central. Det är viktigt att förstå vem personen är för att hitta rätt uttryck. Karin öppnar en konstbok med blankt papper och sparsmakad formgivning för att visa vad hon menar:
-- Den här konstnären var en lugn, tillbakadragen person som skapade klassiska skulpturer.
Som formgivare av konstböcker ska hon understryka och förtydliga målningarna. Karin diskuterar och känner sig fram med konstnärerna. När hon arbetade med Pierre Olofsson målade han ibland dit vinjetter direkt i dummyn.
Att välja rätt typsnitt till bilderna och texten är också en viktig utmaning, eftersom det finns så många att välja mellan. Typsnitt som påminner om gamla blytyper är exempelvis helt rätt för att skapa ett ålderdomligt intryck.
Omslagen ska i sin tur vara enkla samtidigt som de sammanfattar hela innehållet.
Karin Almlöf gör också affischer, kataloger och skivomslag. Hon själv och beställaren har ibland olika uppfattningar, och då gäller det att kompromissa. Något som Karin medger att hon är lite dålig på.
-- Det känns som att göra våld på sig själv, men är samtidigt en del av jobbet.
Hon formger också logotyper och tycker att det är något speciellt med att göra ett märke som ska fungera på ett visitkort likaväl som i jätteformat på en fasad. Hon tycker att Sveriges Radio gjorde en präktig blunder när de bytte ut sin logga:
-- Det ser ut som Bollibompa när man slår på Aktuellt.
För ett år sedan flyttade familjen från Stockholm till Hägerstads prästgård utanför Rimforsa. Hon konstaterar att allt bilåkande gjort tillvaron lite mer omständlig. Förlaget har kontor kvar i Stockholm.
-- Men man vinner så mycket annat. Lugnet och koncentrationen. All stress i kroppen försvinner, och vi har blivit så hjärtligt mottagna av alla boende.
Här har Karin också sin egen ateljé där hon målar tavlor mellan varven. Hennes konst består av ytor, skikt, speglingar och tecken. Det är inte alltid så uttalat vad det föreställer men många motiv är hämtade från den nya utsikten över fågelsjön Striern. I oktober ställer hon ut sina målningar på Galleri Lucidor på Söder i Stockholm.