Det egna förlaget har hon drivit sedan 1984. DÄ var Karin Almlöf 25 Är och hade precis gÄtt ut Konstfack. Det tog nÄgra Är innan verksamheten tog fart, och i dag ger hon ut omkring fyra böcker om Äret.
-- Det Àr en lagom volym. Det som Àr roligt med förlaget Àr att jag fÄr möta alla dessa konstnÀrer och författare, och att vi sedan skapar nÄgonting tillsammans.
Karin bÄde producerar och formger sina böcker. Almlöfs förlag satsar pÄ lyrik, dramatik, konst och fotoböcker.
Förlagets fotobok om Kurdistan blev en framgÄng. Karin tror succén beror pÄ att det tidigare inte har funnits sÄ mycket att lÀsa om Kurdistan.
-- MÄnga flyktingar lÀngtar hem och vill kÀnna sina rötter, och det gÀller Àven deras barn som kanske aldrig varit dÀr.
Flertalet av Ann Erikssons bilder Àr ljusa och har en positiv stÀmning, men de skildrar ocksÄ hur flyktingar och gerillasoldater tvingas leva. Texten Àr pÄ svenska och tvÄ kurdiska sprÄk.
Andra böcker har varit mindre framgÄngsrika. Men hon vill ogÀrna kalla dem floppar bara för att de inte sÀljer.
-- Alla böckerna Àr lika bra och fyller sitt syfte. Varför en del inte sÀljer Àr svÄrt att veta, sÀger Karin, som verkar ganska ointresserad av om hennes projekt Àr kommersiellt gÄngbara.
Hennes produktion Àr minst sagt mÄngfacetterad. Hon har givit ut böcker om VÀllingby centrum, en uruguyansk kvinnas kÀrleksdikter, en presentbok med företaget Astras konst och en barnbok med Karl Magnus Peurells kÀnsliga fÄgelteckningar. Karin Almlöf tycker att de stora, etablerade förlagen gör ett bra jobb, men menar att produktionen riskerar att bli fabriksmÀssig.
-- Formgivningen och kvaliteten, sÄdant som gÄr lÄngsamt, kanske försvinner i det maskineriet. Det handlar mycket om att synas överallt, och det kommersiellt jippobetonade tycker inte jag Àr sÄ intressant.
Karin Almlöf har flera gÄnger belönats med Svensk bokkonsts pris för konstnÀrligt framstÄende bokproduktion. Hennes mÄlsÀttning Àr att varje sida ska bjuda pÄ nÄgot nytt och spÀnnande.
-- Att layouta kan jÀmföras med att hÀnga konst i de olika rummen pÄ en utstÀllning.
Kontakten mellan formgivare och författare Àr central. Det Àr viktigt att förstÄ vem personen Àr för att hitta rÀtt uttryck. Karin öppnar en konstbok med blankt papper och sparsmakad formgivning för att visa vad hon menar:
-- Den hÀr konstnÀren var en lugn, tillbakadragen person som skapade klassiska skulpturer.
Som formgivare av konstböcker ska hon understryka och förtydliga mÄlningarna. Karin diskuterar och kÀnner sig fram med konstnÀrerna. NÀr hon arbetade med Pierre Olofsson mÄlade han ibland dit vinjetter direkt i dummyn.
Att vÀlja rÀtt typsnitt till bilderna och texten Àr ocksÄ en viktig utmaning, eftersom det finns sÄ mÄnga att vÀlja mellan. Typsnitt som pÄminner om gamla blytyper Àr exempelvis helt rÀtt för att skapa ett Älderdomligt intryck.
Omslagen ska i sin tur vara enkla samtidigt som de sammanfattar hela innehÄllet.
Karin Almlöf gör ocksÄ affischer, kataloger och skivomslag. Hon sjÀlv och bestÀllaren har ibland olika uppfattningar, och dÄ gÀller det att kompromissa. NÄgot som Karin medger att hon Àr lite dÄlig pÄ.
-- Det kÀnns som att göra vÄld pÄ sig sjÀlv, men Àr samtidigt en del av jobbet.
Hon formger ocksÄ logotyper och tycker att det Àr nÄgot speciellt med att göra ett mÀrke som ska fungera pÄ ett visitkort likavÀl som i jÀtteformat pÄ en fasad. Hon tycker att Sveriges Radio gjorde en prÀktig blunder nÀr de bytte ut sin logga:
-- Det ser ut som Bollibompa nÀr man slÄr pÄ Aktuellt.
För ett Är sedan flyttade familjen frÄn Stockholm till HÀgerstads prÀstgÄrd utanför Rimforsa. Hon konstaterar att allt bilÄkande gjort tillvaron lite mer omstÀndlig. Förlaget har kontor kvar i Stockholm.
-- Men man vinner sÄ mycket annat. Lugnet och koncentrationen. All stress i kroppen försvinner, och vi har blivit sÄ hjÀrtligt mottagna av alla boende.
HÀr har Karin ocksÄ sin egen ateljé dÀr hon mÄlar tavlor mellan varven. Hennes konst bestÄr av ytor, skikt, speglingar och tecken. Det Àr inte alltid sÄ uttalat vad det förestÀller men mÄnga motiv Àr hÀmtade frÄn den nya utsikten över fÄgelsjön Striern. I oktober stÀller hon ut sina mÄlningar pÄ Galleri Lucidor pÄ Söder i Stockholm.