Det började med ett gÀng vÀnner som efter flera besök pÄ olika whiskyprovningar tÀnkte att: "det hÀr borde vÀl vi ocksÄ klara av?". NÄgra hade tidigare bryggt öl ihop privat, och nu ville de testa att ta det till en ny nivÄ. Sagt och gjort: Är 2018 bildade man bolag.
â Sen har vi i princip Ă€gnat oss Ă„t att bygga lokal och genomföra vissa nyemissioner för att dra in kapital och grejer, sĂ€ger Anders Haglund, ordförande i Opphem malt AB:s styrelse och en av grundarna.
Först vid Ă„rsskiftet 2022/2023 kunde man smyga igĂ„ng produktionen. Ălen som de brygger Ă€r av olika sorter, frĂ„n imperial lager till pale ale och stout. Förhoppningen Ă€r att nĂ„gra sorter ska finnas pĂ„ Systembolaget efter sommaren. Whiskyn dĂ€remot gĂ„r att köpa redan nu. Eller kanske snarare investera i.
â Det finns ett antal olika upplĂ€gg, börjar Anders Haglund förklaring av konceptet "privatfat".
â SĂ€g att man köper ett 50-litersfat, rimligtvis kanske sex personer som gĂ„r ihop och gör det som en grej tillsammans. Sen lagras det hĂ€r fatet hos oss.
Under tiden som rÄspriten blir till det som officiellt fÄr kallas whisky kan fatets Àgare komma dÄ och dÄ för att smaka av.
â Och sen efter ett antal Ă„r, minst tre, men kanske snarare fyraâfem, sĂ„ tappas det hĂ€r fatet pĂ„ flaskor och man kan hĂ€mta ut dem.
Opphem malt Àr för tillfÀllet det enda whiskydestilleriet i lÀnet. PÄ ölsidan finns dÀremot gott om lokala konkurrenter, Àven om Anders Haglund Àr skeptisk till begreppet.
â Jag vet inte om det finns nĂ„n konkurrens, det finns massa kollegor kĂ€nner jag nog mer.
â Alla tycker att det Ă€r roligt att dela med sig och lĂ€ra sig nĂ€r man kommer ner i det hĂ€r skiktet. Vi Ă€r ju i princip en ideell verksamhet.
Att ingen tar ut nÄgon lön i dagslÀget bidrar till att man gÄr runt ekonomiskt. MÄlet Àr att en dag kunna gÄ med vinst. DÄ krÀvs att man tar sig in pÄ en marknad som kanske kan tyckas rÀtt mÀttad. Vad som ska fÄ just deras företag att sticka ut har Anders Haglund först inget entydigt svar pÄ.
â Vi ska ju naturligtvis göra riktigt, riktigt bra produkter, sĂ€ger han, och landar till slut i att det handlar om att klara en knepig balansgĂ„ng:
â Man vill ju inte göra nĂ„nting som de stora bryggerierna gör miljontals liter av, men samtidigt vill man inte göra saker som Ă€r sĂ„ konstiga sĂ„ att de inte Ă€r drickbara.