I sommar inträffar den stora dagen för Philip Gustafsson – han ska gifta sig. Det blir en stor dag även för vännen Peder Elggren, som ska agera både marskalk och toastmaster under bröllopet. Men dessförinnan väntar dem en dag som är stor på andra sätt.
I november 2020 registrerades företaget, men låg vilande under pandemin. Sedan började de så säkert att komma igång. De har bilat runt i Småland för att titta på butiker med liknande koncept och åkt till Amsterdam för att ordna med inköp. Nu återstår bara öppningsdagen den 6 juni.
Butiken kommer att heta "Mer för fler", och ska erbjuda ett brett sortiment– skönhetsprodukter, dagligvaror, husgeråd, verktyg. Tanken är att vara där de större aktörerna inte är.
– Om man tittar på de stora kedjorna, som Normal, Dollar store, ÖoB, så tänker vi att vi ska vara i samma segment, men med den stora skillnaden att vi kanske inte har några stora inredningsprylar. Däremot tänker vi att allt det som vi säljer i vår butik kommer att vara billigare eller lika billigt som hos de stora aktörerna, förklarar Peder Elggren, som är företagets vd, konceptet.
Med en butiksyta på runt 120 kvadratmeter har de också behövt göra vissa prioriteringar.
– Om du går in på en Rusta idag så har du kanske 15 olika diskmedel. Vi har valt att fokusera på storsäljarna.
Peder Elggren är sedan tidigare med och driver företaget Vadeco som tillverkar och distribuerar skönhetsprodukter. Philip Gustafsson å sin sida jobbar inom familjeföretaget Hamravik förvaltnings AB som bland annat äger fastigheten där butiken nu ska öppna vid Kinda motell.
– Så det blev väl lite så att vi slog våra kloka huvuden ihop. Peder har inputen med produkterna i stort, och vi äger den här fastigheten, säger Philip Gustafsson.
Hur ser ni på konkurrensen från de lokala butikerna?
– Hittills har vi verkligen bara mött positiva reaktioner från alla andra verksamheter i Rimforsa, och alla har varit hjälpsamma och tycker att det är spännande och kul att vi drar igång det här och att det händer något i Rimforsa.
De medger att det kommer att finnas viss överlappning mellan deras och andra lokala handlares utbud. Men med priset som främsta vapen är tanken att de ska stå sig i konkurrensen.
– Varorna som vi har gemensamt, dem kommer vi att vara billigast på, säger Elggren.
Och de större kedjornas prispress, hur ska ni stå er mot den?
– Dels så kan vi utnyttja en del av våra inköpskanaler via Vadeco. Även om vi jobbar med finkosmetik så sitter många av våra leverantörer på det andra också.
Att deras butikskoncept skulle hotas av internethandeln är de inte oroliga för. Dels för att vissa varor helt enkelt är tunga och dyra att frakta, och dels för själva känslan av att gå runt i en sådan butik.
– Jag tror att man tycker att det är kul att vara ute och fynda.
Trots att de inte öppnat än finns det redan expansionsplaner. Siktet är inställt på Linköping och Åtvidaberg de kommande två åren. Men någonstans måste man börja, och då blev det Rimforsa.
– Mellan Linköping och Vimmerby är det cirka tio mil, och vägen är ju extremt trafikerad. Men det finns egentligen ingenting mellan de här städerna. Så då tycker vi att det här är ett jättebra ställe att starta och testa på.
På ännu längre sikt är visionen att ta sig utanför länets gränser. Philip Gustafsson säger lite skämtsam:
– Det finns nåt som heter Norden och Europa också!