Mångsysslaren öppnar gårdsbutik: "Ingen vinstmaskin"

Han driver motell, fastighetsbolag och biltvätt – nu kan han också titulera sig butiksägare. "Det är spännande att utveckla och få verksamheter att fungera", säger Philip Gustafsson.

Mångsysslaren Philip Gustafsson, som driver Kinda Motell, har öppnat en gårdsbutik vid Hamra Gård. "Det ligger i tiden", konstaterar han.

Mångsysslaren Philip Gustafsson, som driver Kinda Motell, har öppnat en gårdsbutik vid Hamra Gård. "Det ligger i tiden", konstaterar han.

Foto: Dennis Petersson

Rimforsa2021-08-29 09:00

När vi anländer till gårdsplanen, strax intill riksväg 23/34, kommer egenföretagaren gående över vägbron. På den ena sidan återfinns hans barndomshem. På den andra sidan tornar lador upp sig. Här, vid Hamra Gård i skarven mellan kommunerna Linköping och Kinda, har Philip Gustafsson sin bas. Tillsammans med sin far driver han motellet i Rimforsa, fastighetsbolaget Hamravik Förvaltnings AB samt Autotvätten i Västervik. Sedan en vecka tillbaka har han adderat ytterligare en verksamhet – nämligen en obemannad gårdsbutik.

undefined
I den nya gårdsbutiken säljs det kött som jakten på gården inbringar. "Dovhjortsstammen här omkring är väldigt bra", berättar Philip Gustafsson.

– Den här satsningen är helt och hållet relaterad till den jakt som vi bedriver på gården. Vi har, genom alla år, sålt det mesta av vårt kött till viltdepåer som i sin tur förädlar och säljer styckdetaljerna vidare. Det är ett väldigt enkelt och smidigt system men man får betydligt sämre betalt än om man sköter förädlingen och försäljningen på egen hand, berättar Gustafsson.

– Vi hoppas kunna dra nytta av vår närhet till riksvägen och det här med närproducerad mat ligger ju verkligen i tiden. Jag är rätt övertygad om att både tillgången och efterfrågan av viltkött kommer att fortsätta att öka, fortsätter han.

På sikt är planen att butikens sortiment ska utökas, med fler närproducerade råvaror, men i början är det främst viltköttet som gäller.

– Beroende på jaktform jagar vi på en yta mellan 300 och 1 000 hektar. Där finns älg, vildsvin, rådjur men framförallt dovhjort. Dovhjortsstammarna häromkring är väldigt bra, berättar Gustafsson.

undefined
"Den kommer nog inte att vara en vinstmaskin", säger Philip Gustafsson om satsningen som han ändå hoppas kommer att ge ett bidrag till jaktverksamheten.

Hur ser du på de problem som dovhjorten orsakar?

– På sina håll har det blivit lite för stora stammar, jag tänker framförallt på Åtvidaberg, men vi för en tät dialog med vår jordbruksarrendator även här. Samtidigt som han förstår att vi vill ha kvar en bra viltstam måste vi hitta en bra balans där hans skördar inte tar alltför stor skada, svarar Gustafsson.

I takt med att viltköttets efterfrågan ökar blir gårdsbutikerna, likt den vid Hamra Gård, bara fler till antalet – även i Kinda.

– Jag tror inte att konkurrens är negativt, och jag tror också att intresset ökar med utbudet, konstaterar Gustafsson och fortsätter:

– Att starta en gårdsbutik innebär låga startkostnader tack vare dagens betallösningar och då det ofta finns ett ledigt lokalutrymme på en gård. Det bidrar säkert till att fler vågar testa. Det är ingen jätterisk om det inte skulle fungera.

undefined
Företagaren hoppas att närheten till riksväg 23/34 kan gynna gårdsbutiken och göra att fler hittar dit.

Hur mycket hoppas ni tjäna på verksamheten?

– Det kommer nog inte vara en vinstmaskin. Däremot hoppas vi att det kan ge ett bidrag till de kostnader som vi har för jakten. Förutom att vi lägger ned en hel del tid och arbete kostar det också att till exempel vinterfodra, svarar företagaren.

Även om Philip Gustafsson inte har något att jämföra med tror han att pandemin har inneburit en uppgång för gårdsbutiker. När det gäller hans andra verksamheter, framförallt Kinda Motell i Rimforsa, har han upplevt en nedgång.

– När det gäller fastighetsdelen har våra hyresgäster kunnat betala sina hyror och vi har inte märkt av något större fall men däremot har vi märkt av ett stort tapp för motellet. Vi hoppas det vänder när pandemin är över.

undefined
"Jag tror att intresset växer med utbudet", säger Philip Gustafsson om den konkurrens som ändå finns.

Vad är det som driver dig i företagandet?

– Det är spännande att utveckla och få verksamheter att fungera, det är jätteroligt, och sedan hoppas man såklart att det blir några kronor kvar på sista raden. Det vore konstigt att säga annat, svarar Gustafsson.

Mer om gårdsbutiker

"Gårdsbutiker är en växande trend som har pågått i flera år. Jordbruksverket saknar visserligen statistik om exakt antal gårdsbutiker, men kan sedan 2010 se att antalet jordbruksföretag med kombinationsverksamhet har ökat med cirka 1 000 verksamheter. Av denna grupp har kategorin för förädling och försäljning av gårdsprodukter ökat med 18 procent mellan 2016 och 2020. En besläktad trend är den så kallade rekoringen som på fem år växt från noll till 220 stycken i Sverige". 
Källa: www.dn.se

Karta: Hamra Gård, Rimforsa
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!