- Det är klart att vi hade hoppats på att vinna, men vi hade nog aldrig trott det, säger Johan Olofsson.
Vi träffas hemma hos pappa Anders och mamma Gunnel i Ruda mitt emellan Borensberg och Linköping. Johan har nyss flyttat hemifrån men säger att han egentligen varit mer i pappas garage än hemma i det hyrda huset ett stenkast bort.
- De senaste månaderna har varit väldigt hektiska. Både jag och pappa har åkt direkt till garaget efter jobbet och varit här tills vi nästan somnat.
Målet var Custom Show på Elmiamässan i Jönköping i påskhelgen. Det var där de skulle ställa ut sitt nybygge och tävla om förstapriset, en resa för två till USA.
Och det gick ju ganska bra...
- Ja, vi vann. Men det var knappt, vi fick bara en röst mer än bilen som kom tvåa.
Idén att bygga den här typen av bil, en Hot rod, föddes under fjolårets utställning.
- Jag var på mässan tillsammans med några lumparkompisar och tyckte att det såg häftigt ut.
På plats fanns SSRA, Swedisch StreetRod Association, med en monter där man kunde köpa en grundsats till bilen, bestående i princip bara av baljan där man sitter och kör. Den som tror att den här typen av bilar är byggda på en gammal sällsynt T-Ford har nämligen för det mesta fel.
- Det finns en och annan som gör det men de karosserna är väldigt dyra och svåra att få tag i. Och visst är det viktigt att spara T-Fordarna till eftervärlden?
Även om suget fanns blev det ingen affär på direkten på mässan.
- Ebb i kassan efter lumpen, det var den bistra verkligheten, minns han.
I oktober slog han dock till och sen dess har han och pappa Anders funderat, hämtat inspiration i motortidningar, ritat, jagat delar och sakta men säkert byggt ihop sin nya bil.
- Det finns en bygghandbok som ger tips men de flesta lösningarna får man komma på själv. Det är därför det egentligen inte finns en bil som är den andra lik.
Johans bil är därför ett hopplock från många olika bilmodeller. Här finns nämligen delar från Ford Granada, Nissan Sunny, Volvo 240 och 740, VW Typ 1, Audi, Nissan Micra, Saab 99 och 900...
- Det viktigaste, motorn, är från en gammal BMW som vår granne hade stående i skogen och som han skulle skrota.
Nu blänker alla delar som om de vore helt nya. Och karossen är vackert blå.
- Den lackade vi hos grannen och sen fick delarna stå och torka i vardagsrummet hos mamma och pappa, skrattar Johan.
Trots allt arbete är bilen faktiskt inte färdig än. Provturen får vänta några månader till. Skärmar saknas, elsystemet är inte draget ännu och sen ska vrålåket besiktigas.
- Målet är att vi ska kunna åka i den i sommar. Om allt går som vi har tänkt kan det nog bli verklighet.
När vi frågar om vad som blir nästa projekt, ler Johan Olofsson försiktigt och säger:
- Min flickvän Emma säger att det inte blir något mer...