I en undersökning som Sifo gjorde på uppdrag av organisationen IQ i fjol framgick att sex av tio svenskar uppger att de oftare dricker alkohol när de har sommarsemester än annars.

Det är väldigt lätt att halka över gränsen för riskbruk under de här perioderna, säger Anders Hammarberg, alkoholforskare vid Karolinska institutet och psykoterapeut.

Ett svek

Artikelbild

| Sommar innebär sol, grillning, ledighet – och ofta lite för många glas. Arkivbild.

Den som är gravid eller tar bilen till festen har socialt godtagbara skäl att hoppa över skålen. För andra är det inte alltid lika självklart.

Om man ligger i ett hårt träningsprogram eller tar något speciellt läkemedel som inte fungerar tillsammans med alkohol är det också okej. Annars kan det ofta vara lite knepigt. Många kan nästan uppleva det som ett svek – "vad fan, ska du inte dricka?", säger Hammarberg.

Drickandet är förknippat med att släppa loss, och den som väljer att avstå sätter därmed också en norm för hur andra ska bete sig, förklarar han.

Man förenas så tydligt kring drickandet, och om någon väljer att avstå blir det nästan som ett hot mot resten av gänget.

Att respektera ett nej borde vara självklart, men så är inte alltid fallet eftersom alkoholbruk är starkt förknippat med social förväntan, konstaterar Hammarberg som tycker att vi har ett "gammaldags" tänk kring alkohol.

Ingen tycker att det är konstigt om man väljer att äta mindre eller väljer bort viss mat. Vi kan ändra en massa beteenden utan att det blir stigmatiserande. Då borde det heller inte ses som något konstigt om man vill dricka mindre.

Riskfaktorer

För den som redan har ett riskabelt drickande blir grupptrycket också extra svårt att stå emot.

Riskkonsumtion definieras som minst 14 standardglas för män och nio standardglas för kvinnor i veckan. Andra riskfaktorer att se upp med är om man exempelvis dricker för att man känner sig ensam, ångestfylld eller deprimerad eller om man har svårt att dricka måttligt.

Men vad gör man då om man känner att man är på väg in i riskzonen och vill göra något åt det?

Det krävs att man fattar ett beslut: Hur vill jag att min konsumtion ska se ut i sommar, och vad är en lagom nivå? I vilka situationer ska jag avstå? Sätt upp en målsättning som helst går att mäta i antal glas per vecka.

Inför fester är det också bra att tänka ut en orsak att avstå som man kan stå för och vet fungerar – till exempel att ta bilen även om det kanske inte är nödvändigt. Och om man själv har bjudningar och kan välja dryck – se till att bra alkoholfria alternativ finns tillgängliga.

Hitta också på något annat att göra några kvällar i veckan än att dricka. Då tar du inte bara bort något, utan fyller på med något du gillar.