Annelie Jerndahls dagar är fulla av häst på alla olika plan. I sin roll som hästterapeut samt sadel- och bettinpassare träffar Annelie flertalet hästar och dess ägare när hon åker runt och arbetar i olika stall i Östergötland.
Det var även just arbetet ute på fältet som väckte idén om att starta en hästbutik – med fokus på secondhand.
– Jag ser hur mycket grejer man behöver byta. Man har bytt häst, man ska byta bett, man ska byta träns, man ska byta färg. Det blir jättemycket grejer över, även mycket helt ny utrustning som bara blir liggande. Då började jag fundera på hur man kan samla allt på ett ställe för att förmedla vidare.
Mycket av försäljningen av begagnad utrustning har sedan länge skett på internet. Men det finns nackdelar med detta, menar Annelie. En utav dem är potentiellt lurendrejeri. Ibland kan man råka ut för någon som bara låtsas sälja en vara, och ibland kan man som säljare råka ut för att skicka en vara på posten för att sedan aldrig få betalt för den.
– Det så mycket fiffel och båg på internet, och man vågar inte skicka saker på samma sätt som förut längre.
Hur upplever du att man tänker kring hållbarhet och secondhand i hästvärlden?
– Jag tycker att det kommer mer och mer, faktiskt. Jag tror också att just att kunna ha det på ett ställe bidrar väldigt mycket till att man kanske handlar mer begagnat.
I januari i år slog hon upp portarna till butiken, som fått namnet Hästens skattkista, på Vadstenagatan i Skänninge. Sedan dess har flera nyfikna besökare kikat in. Förutom de som velat lämna in sina begagnade hästsaker till försäljning, eller de som är ute efter att göra ett fynd, har även en del lokalbor kommit förbi för att se vad som pågår.
– Jag är jätteglad över att vi har mottagits så bra. Vi har haft kunder både från Åtvidaberg, Finspång, Kisa och Norrköping, så det verkar komma folk långt ifrån.
Valet att öppna i just Skänninge, istället för någon större ort, beror framförallt på läget. Först funderade Annelie på att öppna på den egna gården utanför staden, men då skulle det inte bli lika lättillgängligt.
– Det var liksom idén att det skulle vara lättillgängligt med pendeln och att det skulle vara lätt att komma hit. Att man kan parkera smidigt spelar också in.
Flödet av saker som lämnats in och sålts vidare har varit högt sedan öppning. Något som det går åt mycket av är träns och sadelgjordar, men sedan är det mycket säsongsbundet.
– Det har varit en otrolig omsättning på saker, så folk har snappat upp det. Man vill ha lite nytt, man vill kunna byta lite, men ändå att det inte ska kosta multum. Det är redan jättedyrt att ha häst.
Men trots det positiva bemötandet finns det även utmaningar. En utav dessa är när folk ser något de vill köpa på butikens Facebooksida och ber att få lägga undan, men sedan aldrig dyker upp för att faktiskt köpa det.
– Det har varit lite sådant på senaste, och det blir ett störningsmoment. Då har den varan gått förbi de kunder som skulle köpt den egentligen, som faktiskt varit här. Och då har inte den kunden som lämnat in fått betalt heller.
Hela tanken är att det ska vara lätt att lämna in saker till försäljning, och att man ska känna att det blir en rimlig peng kvar till en själv efter att Annelie hjälpt till att förmedla grejerna. Det är viktigt, tycker Annelie.
– Man ska inte känna att det inte blir något kvar till en själv när grejerna sålts.