Annelie, 44, öppnar second hand-butik – för hästar

Annelie Jerndahl, 44, hittade en lucka på marknaden och bestämde sig för att fylla den. 
Nu vill hon göra det enklare för hästmänniskor att handla hållbart – genom att samla allt på ett ställe.
– Det ska inte behöva kosta multum, säger hon.

Annelie håller öppet två dagar i veckan, onsdagar och lördagar. Mer än så kommer det inte bli. "Det känns inte som att det skulle funka sju dagar i veckan, och jag har inte tid heller. Det tar väldigt mycket tid, och jag vill jobba ute på fält.", säger hon.

Annelie håller öppet två dagar i veckan, onsdagar och lördagar. Mer än så kommer det inte bli. "Det känns inte som att det skulle funka sju dagar i veckan, och jag har inte tid heller. Det tar väldigt mycket tid, och jag vill jobba ute på fält.", säger hon.

Foto: Jennifer Grönquist

Skänninge2025-04-08 18:00

Annelie Jerndahls dagar är fulla av häst på alla olika plan. I sin roll som hästterapeut samt sadel- och bettinpassare träffar Annelie flertalet hästar och dess ägare när hon åker runt och arbetar i olika stall i Östergötland. 

Det var även just arbetet ute på fältet som väckte idén om att starta en hästbutik – med fokus på secondhand.

– Jag ser hur mycket grejer man behöver byta. Man har bytt häst, man ska byta bett, man ska byta träns, man ska byta färg. Det blir jättemycket grejer över, även mycket helt ny utrustning som bara blir liggande. Då började jag fundera på hur man kan samla allt på ett ställe för att förmedla vidare.

När Annelie fick idén att öppna butiken undersökte hon om det fanns något liknande i närheten. "Det finns någon uppe i Örebro. Sedan ska det finnas en uppe i Stockholm, och någon i Hudiksvall, men det är det enda jag har lyckats hitta när jag har undersökt. Det gjorde också att jag kände att vi behöver göra något här", säger hon.
När Annelie fick idén att öppna butiken undersökte hon om det fanns något liknande i närheten. "Det finns någon uppe i Örebro. Sedan ska det finnas en uppe i Stockholm, och någon i Hudiksvall, men det är det enda jag har lyckats hitta när jag har undersökt. Det gjorde också att jag kände att vi behöver göra något här", säger hon.

Mycket av försäljningen av begagnad utrustning har sedan länge skett på internet. Men det finns nackdelar med detta, menar Annelie. En utav dem är potentiellt lurendrejeri. Ibland kan man råka ut för någon som bara låtsas sälja en vara, och ibland kan man som säljare råka ut för att skicka en vara på posten för att sedan aldrig få betalt för den.

– Det så mycket fiffel och båg på internet, och man vågar inte skicka saker på samma sätt som förut längre.

Hur upplever du att man tänker kring hållbarhet och secondhand i hästvärlden?

– Jag tycker att det kommer mer och mer, faktiskt. Jag tror också att just att kunna ha det på ett ställe bidrar väldigt mycket till att man kanske handlar mer begagnat.

"Det är fullt ös på helgerna, då är vi två som jobbar och det går åt", säger Annelie.
"Det är fullt ös på helgerna, då är vi två som jobbar och det går åt", säger Annelie.

I januari i år slog hon upp portarna till butiken, som fått namnet Hästens skattkista, på Vadstenagatan i Skänninge. Sedan dess har flera nyfikna besökare kikat in. Förutom de som velat lämna in sina begagnade hästsaker till försäljning, eller de som är ute efter att göra ett fynd, har även en del lokalbor kommit förbi för att se vad som pågår.

– Jag är jätteglad över att vi har mottagits så bra. Vi har haft kunder både från Åtvidaberg, Finspång, Kisa och Norrköping, så det verkar komma folk långt ifrån.

Annelie är utbildad bettinpassare, vilket gör att hon kan ge vissa tips när kunder kommer in, men för att ge hundraprocentig hjälp måste hon se hästen först. "Det är mycket frågor kring bett. Hur ska jag tänka kring unghästen, eller kring det här problemet. Det är svårt att säga utan att ha kunnat titta hästen i munnen, hur det ser ut", säger hon.
Annelie är utbildad bettinpassare, vilket gör att hon kan ge vissa tips när kunder kommer in, men för att ge hundraprocentig hjälp måste hon se hästen först. "Det är mycket frågor kring bett. Hur ska jag tänka kring unghästen, eller kring det här problemet. Det är svårt att säga utan att ha kunnat titta hästen i munnen, hur det ser ut", säger hon.

Valet att öppna i just Skänninge, istället för någon större ort, beror framförallt på läget. Först funderade Annelie på att öppna på den egna gården utanför staden, men då skulle det inte bli lika lättillgängligt.

– Det var liksom idén att det skulle vara lättillgängligt med pendeln och att det skulle vara lätt att komma hit. Att man kan parkera smidigt spelar också in.

Inför öppning var det lite pirrigt. Skulle butiken vara för liten för att funka i området? "Kommer det bli konkurrens med de hästbutiker som finns i närheten, eller kan man se varandra som alternativ, eller hur kommer det mottas?", säger Annelie.
Inför öppning var det lite pirrigt. Skulle butiken vara för liten för att funka i området? "Kommer det bli konkurrens med de hästbutiker som finns i närheten, eller kan man se varandra som alternativ, eller hur kommer det mottas?", säger Annelie.

Flödet av saker som lämnats in och sålts vidare har varit högt sedan öppning. Något som det går åt mycket av är träns och sadelgjordar, men sedan är det mycket säsongsbundet.

– Det har varit en otrolig omsättning på saker, så folk har snappat upp det. Man vill ha lite nytt, man vill kunna byta lite, men ändå att det inte ska kosta multum. Det är redan jättedyrt att ha häst.

Annelie Jerndahl öppnade Hästens skattkista för ungefär åtta veckor sedan. "Så vi har inte funnits länge alls. Responsen har varit positiv", säger hon.
Annelie Jerndahl öppnade Hästens skattkista för ungefär åtta veckor sedan. "Så vi har inte funnits länge alls. Responsen har varit positiv", säger hon.
Det finns en blandning av både begagnat och nyskick i butiken.
Det finns en blandning av både begagnat och nyskick i butiken.

Men trots det positiva bemötandet finns det även utmaningar. En utav dessa är när folk ser något de vill köpa på butikens Facebooksida och ber att få lägga undan, men sedan aldrig dyker upp för att faktiskt köpa det. 

– Det har varit lite sådant på senaste, och det blir ett störningsmoment. Då har den varan gått förbi de kunder som skulle köpt den egentligen, som faktiskt varit här. Och då har inte den kunden som lämnat in fått betalt heller.

"Jag känner igen mycket av folket som kommer, det är många av mina kunder utifrån fält. Men det sprider sig mycket också", säger Annelie.
"Jag känner igen mycket av folket som kommer, det är många av mina kunder utifrån fält. Men det sprider sig mycket också", säger Annelie.
Annelie berättar att man ofta kan behöva åka långt åt olika håll för att köpa olika begagnade hästprylar. Medan en grej finns i Norrköping kanske något annat finns i Linköping eller Motala. Det blir inte heller hållbart i längden, menar hon.
"Jag tror verkligen på att samla ihop det så här, i en butik", säger hon.
Annelie berättar att man ofta kan behöva åka långt åt olika håll för att köpa olika begagnade hästprylar. Medan en grej finns i Norrköping kanske något annat finns i Linköping eller Motala. Det blir inte heller hållbart i längden, menar hon. "Jag tror verkligen på att samla ihop det så här, i en butik", säger hon.

Hela tanken är att det ska vara lätt att lämna in saker till försäljning, och att man ska känna att det blir en rimlig peng kvar till en själv efter att Annelie hjälpt till att förmedla grejerna. Det är viktigt, tycker Annelie.

– Man ska inte känna att det inte blir något kvar till en själv när grejerna sålts.

I sin roll som sadelinpassare fokuserar Annelie också på begagnat. "Just för att man ska kunna hålla ett schysst pris och att man även någonstans ska ha råd att ha häst", säger hon.
I sin roll som sadelinpassare fokuserar Annelie också på begagnat. "Just för att man ska kunna hålla ett schysst pris och att man även någonstans ska ha råd att ha häst", säger hon.
"Jag tycker att man har fått en bra överblick över vad kunden är villig att betala. Sedan är det svårt ibland när kunden känner att den vill ha ett alldeles för högt pris, och man känner att man behöver kapa det rejält för att det ska bli sålt. Det är inte alltid jättepoppis", svarar Annelie på frågan om hur lätt eller svårt det är att prissätta sakerna som lämnas in i butiken.
"Jag tycker att man har fått en bra överblick över vad kunden är villig att betala. Sedan är det svårt ibland när kunden känner att den vill ha ett alldeles för högt pris, och man känner att man behöver kapa det rejält för att det ska bli sålt. Det är inte alltid jättepoppis", svarar Annelie på frågan om hur lätt eller svårt det är att prissätta sakerna som lämnas in i butiken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!