Byggstart om drygt två år

Banverkets general- direktör Bo Bylund var på torsdagseftermiddagen på blixtvisit i Skänninge och Mjölby.

Banverkets generaldirektör Bo Bylund var på blixtvisit i Skänninge tillsammans med bland andra landshövding Björn Eriksson.

Banverkets generaldirektör Bo Bylund var på blixtvisit i Skänninge tillsammans med bland andra landshövding Björn Eriksson.

Foto:

Skänninge2002-11-08 07:26

I snålblåsten utanför Skänninges gamla stationshus redogjorde Mjölbys kommunalråd Jörgen Oskarsson för betydelsen av ett väl utbyggt järnvägsnät, inte minst med tanke på dagens arbetsmarknad.

- Mantorp fick sin pendel 1995 och vi kan nu se en stor skillnad mellan Mantorp och Skänninge, bland annat på bostadsfronten. Vi har nog Sveriges bästa pendel utanför Stockholm och den blir ju inte sämre när vi kopplar på Skänninge och Motala, menade Oskarsson.

Regionen knyts ihop

- Regionaltågsutbyggnaden har varit framgångsrik i Östergötland. Med det nya resecent-ret i Mjölby lades en viktig byggsten. Med dubbelspåret mellan Mjölby och Hallsberg kan vi knyta ihop hela regionen och också ge Motalaborna bra pendlingsmöjligheter mot Linköping/Norrköping, Mjölby och Tranås. Och för det krävs att pendeltågstationen i Skänninge byggs enligt föreskriven plan, sa landshövding Björn Eriksson.

Hög prioritet

Godsstråket genom Bergslagen är en viktig järnväg för godstransporter och mycket hårt trafikerad. Eftersom sträckan Hallsberg-Mjölby inte har tillräcklig kapacitet måste trafiken dirigeras om via Falköping, en omväg på cirka 70 kilometer.

-- Långt gångna projekt har vi en förkärlek till och med hänsyn till godstrafiken har den här sträckan hög prioritet. Men det lär nog ta två och ett halvt år till byggstart, sa Bo Bylund.

Förutom att bygga ett spår till längs sträckan Mjölby-Motala, planeras också en ombyggnad av Motala bangård samt nya broar över Motala ström och Göta kanal.

-- För Motalas del är det ytterst angeläget att få en fungerande pendel, sa kommunens representant, planingenjör Alf Johansson.

Även Eva Karlsson, kommunalråd i Boxholm bedyrade vikten av en fungerande pendel.

-- Den har inneburit ett stort lyft för kommunen, menade hon.

Banverket har delat upp dubbelspårsutbyggnaden i två projekt som behandlas i var sin järnvägsutredning. Det gäller dels sträckan mellan Motala och Norrsten , dels Norrsten till Mjölby. Kostnaden beräknas till cirka 800 miljoner kronor.

-- Nog skulle det vara trevligt för Skänningeborna om tågen stannade ibland och inte enbart rusade förbi det här gamla fina stationshuset. Förresten, äger jag det här eller vems är det? und-rade Bo Bylund.

Middag på slottet

-- Det får vi ta reda på, genmälde Björn Eriksson och konstaterade att Bo Bylund i egenskap av generaldirektör för Banverket måste vara en av landets ledande sponsorer av arkeologiska utgrävningar.

Innan återresan till Linköping och middag på slottet hann man även med att som hastigast inspektera Mjölbys resecent-rum.

-- Imponerande. Men ska det verkligen invigas om drygt en månad? undrade Bo Bylund. Och det lovade Jörgen Oskarsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om