Cykelledtill Mjölbyviktigast

Tre kilometer nya cykelbanor i Skän-ninge kostar drygt sex miljoner kronor. Högst prioritet har förbindelserna med den blivande pen-deltågsstationen.

skänninge2002-11-23 07:22

Utbyggnaden av cykelnätet är en långsiktig historia på tio år. Tyréns Infrakonsult har delat upp vägobjekten i tre olika prioriteringsgrupper. Av stor betydelse är också den cykelväg mellan Mjölby och Skänninge som färdigställdes förra vintern.

Utredaren konstaterar att cykelvägen till skolorna bör gå längs lågtrafikerade gator eller på separerade cykelbanor.

Trafiken bör också separeras där det förekommer mycket tung biltrafik. Exempel på detta är cykelbanorna längs Linköpingsgatan.

Trafikerade gator

I förslaget finns byggen av nya cykelbanor utmed de mest trafikerade delarna av bilnätet som de yttre delarna av Linköpingsgatan och Vadstenagatan, längs Mjölbygatan samt utmed de inre delarna av Motalagatan och Bjälbogatan.

Prioriteringen bygger på att skapa bra förbindelser med stationen, vilket samtidigt innebär att skolvägarna förbättras.

Nya banor utmed Bjälbogatan och Mjölbygatan sätts främst.

Centrum till centrum

Med denna utbyggnad kan man alltså cykla från Skänninge centrum till Mjölby centrum med undantag för ett kort avsnitt vid järnvägskorsningen vid Lycketorp. På den senare platsen ska byggas en planskild korsning när järnvägen byggs ut till dubbelspår.

I nästa fas fortsätter utbyggnaderna i den nordvästra delen av Skänninge, längs Vadstenagatan och Motalagatan.

Därefter byggs de enkelriktade banorna längs Linköpingsvägen.

De senare ligger sent i planperioden eftersom de är svåra att genomföra på grund av besvärliga markförhållanden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om