Nedlagd järnvägsövergång fortsätter uppröra

Efter sju år ska detaljplanearbetet för järnvägsövergången i Skänninge slutföras. Ganska provocerande tycker de som fortfarande är arga för den stängda övergången.

"Skänninge lider fortfarande av att ha blivit delat", menar Bengt Johansson och Yngve Karlsson.

"Skänninge lider fortfarande av att ha blivit delat", menar Bengt Johansson och Yngve Karlsson.

Foto: Sune Johansson

Skänninge2021-04-19 10:17

Skänninge fick dubbelspåret och pendeln. Men blev av med Linköpingsgatans passage över spåren. 

Det var 2014. Nu efter sju år visar det sig att kommunens detaljplan för området aldrig färdigställdes eller antogs. Häromdagen hade Corren en annons: "Kungörelse av granskning av Linköpingsgatan".

– Det visar ju att kommunen inte alls har koll, säger Skänningebon Bengt Johansson som var kritisk då för sju år sedan och är det fortfarande. 

Han bor på östra delen av Linköpingsgatan – som blivit en återvändsgränd från att ha varit den pampiga infarten till staden Skänninge med sina månghundraåriga rötter.

Mycket trafik flyttades till Motalagatan. Där bor Yngve Karlsson, som är lika missnöjd som Bengt över hur det blev. Skänninge har utarmats sedan överfarten stängdes, menar han.

– Folk hittar ju inte hit. Förr stannade många på väg mellan Linköping och Vadstena vid Stora torget. Även bussresor, säger Yngve.

Systembolaget lade ner. Östenssons byggde nytt på Tivoliängen. Stadshotellet gick i konkurs. Allt kan ledas tillbaka till snöpningen av stans pulsåder, menar de.

Det här var före Jimmy Johanssons tid som byggnadschef i Mjölby. 

– Av någon anledning avbröts arbetet med detaljplanen. Nu har kommunen ställt ut planen igen för att eventuella nya sakägare i området ska kunna tycka till, säger Jimmy Johansson och menar att man måste göra så här för att det ska bli planenligt.

Förre kommundirektören Dag Segrell var med 2014. Han tror att personal slutade på byggnadskontoret och att det glömdes bort. Han tycker att det blir en lite märklig situation.

– Absolut. Men det här är mer av en formalitet. Vi tittade på alla varianter men det finns inget sätt att göra en tunnel. Det skulle blivit för långa ramper och resulterat i ett stort dike genom Skänninge. Vi tog fram en profil på hur det skulle se ut och visade på möten.

Är det inte provocerande att ta upp den här surdegen igen?

– Det kan ha betraktats som en kontroversiell fråga då för sju år sedan, säger han och är medveten om att en del av missnöjet lever kvar.

Bengt Johansson som snart bott 50 år i Skänninge tycker att den nya granskningen visar på en brist på demokrati.

– Man har ju inte fullföljt processen med vad folk tycker om något som man beslutat om, säger han. 

Han var tidigare anställd på kommunen och jobbade en tid med utvecklingsfrågor för Skänninge. Men det var på 80-talet.

Han tycker att kommunen la sig platt för Trafikverket. På kommunens infomöten skylldes det på grundvattennivåer då 2014. Det tror han inte på.

– Det kommer aldrig gå att rädda Skänninge centrum om man inte öppnar upp övergången igen, säger han.

Men att Trafikverket skulle gå med på det tror han inte.

Trafiken på hans del av Linköpingsgatan har snarare ökat. Mycket tung trafik går till Industrierna och nu ska fängelset byggas ut, vilket kommer att leda till att trafikmängden ökar ytterligare.

Även Yngve Karlsson är missnöjd med tung trafik – och med dem han kallar "fartdårar" – på sin gata, Motalagatan. Han har skrivit insändare om fartgupp.

– Men det säger kommunen nej till.

Yngve och Bengt önskar att näringsverksamheten i centrala Skänninge ska blomstra igen som för flera decennier sedan. Hotellets konkurs är det senaste i raden av negativa händelser.

– Om någon ska vilja driva det igen så måste man göra något åt trafiksituationen, menar både två.

Omstridd förändring

Övergången stängdes av den 9 april kl 7 på morgonen. Den föregicks av en het debatt om Skänninges framtid.

Den dåvarande sträckningen av Linköpingsgata kom troligen till på 1600-talet i samband med en stadsplanereglering där genomfarten rätades ut. Även Vadstenagatan fick sin placering då.

På medeltiden kom man in i staden via Vistenagatan. Innan dubbelspåret byggdes fanns en järnvägsövergång även där.

Dubbelspåret och nya väg 50 invigdes i oktober 2013.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!