Huvudinfarten till Skänninge kan stängas

Tunneln vid Idrottsvägen kan göra dubbelspårsbygget dyrare än beräknat. Diskussioner pågår om att stänga bomövergången vid Linköpingsgatan - huvudinfarten till Skänninge.

Skänninge2012-01-18 07:39

Alla planskilda 18 korsningar längs med dubbelspårsträckan mellan Degerön och Mjölby är nu klara - utom två. Båda finns i Skänninge.

Trafikverkets budget för tunnelbygget vid Idrottsvägen håller inte utan blir 20 miljoner kronor högre. Grundvattennivån är så hög att det måste till en betydligt dyrare teknisk lösning.

- Grundvattnet står så högt att det inte går att sänka utan att riskera skador på kringliggande mark och byggnader, säger projektchefen Andreas Hult.

Upphandling pågår

Den nya lösningen går ut på att grundvattnet endast delvis pumpas bort. I stället byggs en vattentät låda, en rektangulär spont med stålväggar intill, som tätar mot det omgivande grundvattnet.

Det går inte att minska djupet på tunneln mer.

Den är redan planerad så att den endast blir 3,5 meter djup jämfört med standardhöjden på 4,5 meter.

Det innebär att bara bilar och mindre lastbilar kan färdas genom tunneln.

Den nya, dyrare konstruktionen håller på att upphandlas. Om det och miljödomen blir klar senast februari kan tidplanen hållas.

Tunneln kan då bli färdig under 2013, enligt Andreas Hult.

"Allvarlig säkerhetsrisk"

Någon planskild korsning vid Linköpingsgatan har aldrig varit aktuell, där har enbart en bomförsedd övergång diskuterats.

Nu funderar tjänstemännen på Trafikverket och Mjölby kommun om den övergången ska stängas av för trafik helt och hållet.

- Det finns risk för spårspring. Vad händer när ett tåg i full hastighet försöker stanna där? Det är en allvarlig säkerhetsrisk, säger Andreas Hult.

De flesta Skänningebor bor väster om järnvägen medan en del arbetsplatser ligger öster om.

Men säkerheten kan vara viktigare än tillgängligheten, anser han.

Ska ni hålla samråd om detta?

- Nej, inte ännu. Vi planerar ett informations- och dialogmöte för allmänheten i februari eller mars. Det ska handla om både Idrottsvägen och olika alternativ för Linköpingsgatan, antingen att stänga överfarten helt eller bygga en gång- och cykelport där istället.

Även en gång- och cykeltunnel under järnvägen kan göra bygget dyrare - med kostnader för att få ner grundvattnet och eventuella arkeologiska fynd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om