Kund får rätt mot internetbutik

I november 2007 köpte en kvinna från Skänninge en spelkonsol från CDON AB i Malmö. Åtta månader senare gick den sönder. Ett par månader senare fick hon tillbaka en annan spelkonsol - som inte fungerade.

SKÄNNINGE2009-07-08 07:00

Nu beslutar allmänna reklamationsnämnden (ARN) att rekommendera företaget att betala tillbaka köpeskillingen.

Ersättning tog månader

Det tog två månader för företaget att ersätta den returnerade, trasiga spelkonsolen. Det paket kvinnan då hämtade ut från posten visade sig innehålla en annan spelkonsol än den hon returnerat. Den "nya" var begagnad och fungerade inte. Att den var begagnad framgår av att sigillet var brutet, att det står på apparaten att den blivit rekonditionerad och att frontkåpan var felaktigt monterad.

Ändå vidhöll företaget att spelkonsolen var ny. Först två veckor senare fick kvinnan skicka tillbaka den till bolaget.

Ska få tillbaka pengarna

ARN anser att det visserligen kan vara godtagbart att ersätta en använd apparat med en begagnad, om den håller godtagbar standard. Den "nya" spelkonsolen gör dock inte det - och eftersom företaget inte har svarat på nämndens frågor, trots påminnelse, utgår nämnden bara från kvinnans uppgifter. Hon bör få tillbaka sina pengar, minus avdrag för de nytta hon haft av apparaten, anser ARN.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om