Sommaren kom och gick. MaddeKarlsson varvade inhopp hos distriktsveterinärerna i Väderstad med utflykter med kompisarna och svettigt knog i verkstan.
Knog som tog tid.
- Överraskningar som ett tiotal rosthål i dörren på passagerarsidan är inte så där jättekul, säger Madde, som fyllde nitton i juli.
Bug Run på Mantorp
Madde sa tidigare så här: "Jag sätter inte upp ett datum då roadstern ska vara klar."
Nu säger hon: "Till Bug Run ska den vara klar."
Juni 2012, alltså. Det fixar hon.
Kolla Mia Karlsvärds bilder och upptäck att bygget accelererar på maffigt hög växel. Det är fler än Mia och jag som fallit pladask för den läckra fönsterbågen och det häftiga roadsterkitet därbak.
Litet charmtroll
Nu framträder konturerna av den färdiga VW-roadstern och visst är det ett förföriskt litet charmtroll som tittar fram?
Madde och morfar Sören hämtade motorn i Söderhamn. Fjorton timmars körning fram och tillbaka.
Motorn: En 2-liters Typ 4-maskin. Dubbla förgasare. Porschefläkt. När Madde senare sätter foten på gaspedalen sätter sig drygt 150 hästar i rörelse.
Skänninge Marken?
Nu i veckan spacklade hon upp passagerardörren.
- Sånt där jobb som tar tid och kräver tålamod, känns som att man aldrig blir klar, men nu är dörren fixad.
Verkstan vimlar av folk och fordon. Skänninge Marken i miniatyr. Kusin Krilles turbomatade Toyota Supra är det senaste nyförvärvet. En bit från Maddes roadster står morfar Sörens Pantera.
- Fattar inte varför han skulle släpa hem den också, suckar mormor Barbro. Som gillar att dotterdottern håller till i verkstan. "Då vet jag var jag har henne." Maddes blick säger ungefär "Bäst för dig, mormor, att inte veta allt."
Motorn ska lyftas ur
På verkstadsplanen: Ännu en folkvagn.
- Min donatorbubbla, säger Madde.
- Jag fick den av Jorma på Jormas Jourlivs, att plocka delar från.
Den fjärde i raden av lokala sponsorer.
Nästa moment: Motorn ska ur och motorrummet ska lackas.