"Nu vill jag cruisa runt några år"

Anders Blom glider fram på vägarna till tonerna av Y-blockets maffigt massiva muller. Då ringer Anita och föreslår middag med tända ljus.- Jäklar, jag glömde våran bröllopsdag!Inte konstigt. För den som färdas i en Ford Fairlane 500 Skyliner 1957 upphör allt annat att existera.

Foto: Mikael Svensson

SKÄNNINGE2009-10-30 07:00

Drömbilen blev hans. Men det tog tid. Först avverkades ett 10-tal andra amerikanska veteranbilar, plus 38 PV, 17 Duetter och 22 Amazoner. Han har skruvat sen tidiga tonåren. Hur gammal Anders Blom är? Årsbarn med Ford Mustang.

Söndag i ett höstkulet Skänninge. Anders viker av vid torget, fortsätter mot den gamla bebyggelsen vid ån. Vi åker nercabbat. Vi huttrar inte. Vi blöts inte ner av regnet. Skylinern är en vässad tidsmaskin som slungar oss tillbaka, eller framåt, till sommar och cruising.

"A new age..."

- Nu har du en minut på dig, ropar Anders till Micke, fotografen, och förbereder den spektakulära konvertering som väckte sån uppmärksamhet när Skylinern presenterades. "A new age of automobiles begins with this car", ropade Ford i reklamen.

Den väldiga bakluckan lyfts, följs av plåttaket som majestätiskt svävar upp och likt en graciös jättefågel lägger sig tillrätta. Från convertible till hardtop på en minut.

- I original går det automatiskt via ett antal brytare som känner av de 10 olika kretsarna, men Gunnar Karlsson, min kusin, en hejare på el, har ersatt originalkonstruktionen med 10 vippbrytare, en till varje krets.

Taklyftet hanterar 120 ampere. Fyra elmotorer svettas samtidigt. Hela proceduren kräver sju motorer.

"Allt var möjligt"

Plåtcabbens historia var kort. 1957-1959. I dag framstår den som ett monument över en epok då drömmar förverkligades. Allt var möjligt. Anders Bloms exemplar är ett av ungefär 2 000 som återstår av de 20 766 som rullade ut 1957. President Eisenhover fick en. Anders fick en som 12-åring.

- En byggmodell, skala 1:25. Jag var tolv år och kände direkt: Det här är Drömbilen.

Plåtcabben skeppades till Sverige 2004. Anders sålde Cadillacen och köpte Drömbilen året därpå.

Ford 1957: 20 modeller. Fairlane, byggd på det större chassit, stack ut. Kom i två serier, med två öppna modeller: Sunliner och Skyliner. Längre, bredare, lägre, tuffare, djärvare. Skyliner föddes till tonerna av Elvis och Little Richard. Skyliner är rock?n?roll.

Handlar om kärlek

Hur många timmar Blom lagt ner på plåtcabben vet han inte. Varför räkna, det handlar om kärlek. Jag gillar hans inställning: "Den är besiktigad, allt maskinellt funkar klanderfritt, nu vill jag cruisa runt några år innan jag tar itu med lack, innertak och annat."

- Jag har god hjälp av kompisar som MårtenGustavsson, det betyder mycket.

V8:an satt ursprungligen i en Mercury. Fords pålitliga 312-motor. Därför det karakteristiska, stolt uppkäftiga och sensuellt bubbliga mullret.

Svarta Änkan!

Skylinerns hemvist från 60-talets mitt till 2004: En bakgård i Kalifornien. På svensk mark upptäcktes två exemplar av den dödande Svarta Änkan. I en bromstrumma. Begreppet spindelled får ny innebörd.

Underredet bearbetades, målades vitt. Back to basic. Ett exempel på att Blom inte drar sig för att jobba: Han gick över hela plåten. Den heliga 3-enigheten rubbing-polish-vax håller plåten i trim.

Cruisingen i söndags avslutade säsongen. Anders rättar till filtarna innan vi drar. Fordfiltar från 50-talet.

- Min morfar Eskil körde Ford, filtarna är från honom.

Anders Blom vårdar kulturarvet.

Om Anita blev sne när Anders glömde bröllopsdan? Inte alls. Det blev middag med tända ljus.

Webb-TV Webb-TV: Ford Fairlane - Extra bildspel

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om