Grundvattensänkningar - temporära eller permanenta - påverkar den omkringliggande miljön. Miljöinspektör Jenny Asp-Andersson påpekar i miljökontorets yttrande att bergborrade brunnar norr om bygget kan påverkas med en sänkning av nivån.
Sänkningen kan också orsaka marksättningar som kan påverka bensinstationen sydväst om brons läge och tre villor vid Motalagatan. Banverket har lovat att kontrollera fastigheterna och beredskap för stödinfiltration kommer att finnas.
Under byggnadstiden är det möjligt att grundvattennivån i den östra delen av Västra Lund sjunker med upp till en meter. Banverkets bedömning är att denna påverkan är begränsad till byggnadstiden och nivån återgår till det vanliga när bygget är klart.
Vattnet kommer att hamna i Skenaån, men vatten i byggschaktet kommer att slam- och oljeavskiljas innan det rinner ut i ån.
I området kring järnvägskorsningen finns tre områden som är identifierade som förorenade. En kommunal avfallsdeponi som lades ner 1965, befintlig bensin- och bilvårdsanläggning och en nedlagd lackeringsverkstad. Under bhyggtiden ska jordmassorna klassificeras genom provtagning och analys innan den transporteras iväg.
Miljökontorets bedömning, som behandlades av kommunstyrelsen på onsdagen, vill ge klartecken för grundvattensänkningen och kommunstyrelsen instämde. Miljökontoret påpekar att det är särskilt viktigt med noggrann kontroll och rening av det vatten som leds till Skenaån.
Banverket har genomfört samråd med länsstyrelsen, Mjölby kommun och särskilt berörda. Länsstyrelsen har beslutat att byggandet av järnvägsbron inte kan antas ha en betydande miljöpåverkan.