- Allt går som smort, säger mässgeneralen Håkan Lidebjer medan en veterantraktor-parad pågår runt torget vid lunchtid.
- Jag vet inte hur mycket folk det är här, men det är säkert minst lika mycket som förra året och jag hoppas att vi får ett överskott på över 100 000 kr att sedan dela ut till välgörande ändamål, fortsätter Lidebjer.
Motormässan inleddes med cruising med fina bilar på onsdagskvällen. 600 bilar gled omkring på den 6 km lång rundsträcka mellan Tivoliängen och Väderkvarnsbacken. Det blev en svans som knöts ihop med huvudet.
På mässan fick de kommersiella utställarna, bilfirmor som sålde nya bilar, betala för sina platser medan alla ideella bilklubbar stod gratis. I övrigt var staden plomberad med insläpp av publik från tre håll och med en låg entréavgift (20 kr, ungdomar under 15 gick in gratis). P-avgiften var lika modest.
Bilsamlingen var brokig. Där fanns den gulliga inte så långa raden med hundkojor i Järnvägsparken, där märktes inte minst den glassiga långa raden med corvetter i Lindbladsparken (vi räknade till 24), och där fröjades ögat av riktigt gamla pärlor stilfullt uppställda i kulturreservatet.
En riktig "dra på munnare" var Jens Lindbloms hundkojeekipage. Jens från Motala har byggt om en hundkoja till släpvagn till en annan hundkoja.
Bredvid honom stod brorsan Joakim med av avkortad cabig hundkoja och den var också frukten av Jens händighet.
Alla tycks ha en relation till en hundkoja. Man minns någon förälder, granne eller släkting som hade en sådan och så var snacket i full gång . . .