- Att göra en vänstersväng till sitt hus är en lek med döden. Bilisterna kör om på fel sida trots att ens blinkers är påslagna, säger Arne Engblom, Födekulla gård, som tagit initiativet till skrivelsen.
Det har aldrig varit ett nöje att åka 32:an från Mjölby till Motala, men på senare år har såväl trafikvolymen som tempot ökat. Särskilt långtradartrafiken är ett gissel, anser Arne Engblom.
- Allra värst är det mellan 17-21:30 på vardagar då den tunga trafiken är som tätast. 90-95 km/tim tycks vara legio bland långtradarchaufförer.
En nedsättning av högsta tillåtna hastighet till 70 km/tim samt övervakningskameror av den typ som finns på riksväg 50 är gruppens förslag för att i första hand få till en säkrare trafikmiljö.
- Övervakningskameror har dokumenterat en fartdämpande effekt på bilförarna och 32:an är lika dålig som 50-lappen. Vi tror att kamerorna på riksväg 50 har indirekt omdirigerat långtradartrafik till 32:an, säger Arne Engblom som också tycker att polisen kunde visa trafiken på 32:an större intresse.
Enligt Vägverkets mätningar från 2005 är trafikflödet 4 860 fordon/ådt (årsmedelsdygnstrafik) varav andelen tunga fordon är 560 fordon, (15 procent). En sifferuppgift som Arne Engblom är skeptisk till.
- Vi tror att dagens siffror är 6 000 fordon per dygn varav 1 500 är lastbilar.
Grannarna hoppas på ett positivt beslut före sommaren men så fort går det inte att behandla den här typen av ansökningar, säger Annika Hedman som är handläggare på länsstyrelsens rättsenhet.
- Vi håller fortfarande på med att behandla fjolårets ansökningar och att detta ärende kom in först i år. Men kanske vi prioriterar detta något.
En första åtgärd är att kalla till syn på den aktuella vägsträckan men det lär knappast bli aktuell förrän i höst. Då deltar representanter för de sökande, polisen, länsstyrelsen, vägverket samt Mjölby och Motala kommuner.
Trafikingenjören Conny Abrahamsson har yttrat sig över ansökan för Mjölby kommuns räkning. Han anser att 80 km/tim kan vara en lämplig övre hastighetsgräns. Då har han tagit hänsyn till att regeringen i en proposition lagt förslag på nya intervall för hastighetsgränser. Abrahamsson anser att länsstyrelsen bör ta hänsyn till den oro de boende känner.
Conny Abrahamsson avslutar sitt yttrande med: "Aktiva åtgärder för att få till stånd en ombyggnad av hela riksväg 32 mellan Mjölby och Motala bör sättas i främsta rummet".
FOTNOT
"50-lappen" är den sedan många år folkliga benämningen på riksväg 50.