Det var trångt på marknadsgatorna i Skänninge. Och varmt. Blir valdebatterna lika heta och vallokalerna lika fulla, har vi en intressant valrörelse att vänta och kan nog räkna med ett rekordhögt valdeltagande.
Marknadsstånd efter marknadsstånd med kläder, hushållsartiklar, tingeltangel -- och vallöften. Strategiskt placerade nära bilparkeringarna vid marknadsområdets utkant står centerpolitikerna. Det går inte att missa husvagnen med en leende Maud Olofsson. Men partiledaren är inte där personligen, bara hennes citat på valaffischerna.
Vid bordet framför husvagnen, i skuggan av solparasollet, sitter dock centerpolitikerna Christina Knutsson, Maria Carlsson, Anna-Stina Palm och Jonas Naddebo, och de är personligen närvarande i högsta grad.
De tre förstnämnda kandiderar till kommunfullmäktige i Mjölby, men Linköpingsbon Jonas Naddebo har siktet inställt på Sveriges riksdag.
-- Då krävs det 20 procent för centerpartiet och en himla många kryss för mig på valsedeln, säger han.
Det är många som stannar till vid centerpartiets bord, men så bjuds det också på både vattenmeloner och godis, eller (c)-vitaminer som de påpassligt kallas. Och med tanke på centerns 5,9 procent i Gallups väljarbarometer för juli månad, kan det nog behövas en vitamininjektion om partiet ska lyckas nå de 20 procenten riksdagskandidaten Jonas Naddebo syftade på.
Om godis och vattenmeloner ska räcka ända fram återstår att se, men det kan naturligtvis aldrig skada att träffa väljarna och lyssna på vad de har att säga och det inser naturligtvis politikerna.
-- Tiden man stod med en högtalare och basunerade ut budskap är förbi. Det är bättre att träffa folk och tala ansikte mot ansikte, säger Christina Knutsson, som sitter i Mjölbys kommunstyrelse för centerpartiet och är partiets förstanamn till kommunfullmäktige.
Att Skänninge är ett bra forum att marknadsföra sig på inför valet är centerpartiet uppenbarligen inte ensamma om att tycka. De flesta riksdagspartier var representerade.
Vid ett av marknadsstånden står moderaterna och säljer lotter för att få ett tillskott till partikassan i valrörelsen. De står på samma plats där det förr såldes kreatur, varför det nästan ser ut som en tanke att vinsterna i det blå lotteriet är kor och lamm i form av små kramdjur.
Mjölbymoderaterna brukar få draghjälp från östgötska riksdagsledamöter och i år är Gunnar Axén, som till vardags sitter i finansutskottet för moderaterna, med och drar sitt strå till stacken. Gunnar Axén är för övrigt PR-konsult i det "civila" så han vet värdet av marknadsföring. Under dagen har han talat med omkring 50 personer, några bara ett par minuter, andra upp till en kvart.
-- I början av valrörelsen är det många som vill prata, men i slutet står det folk upp i halsen, säger han.
Till vänsterpartiets marknadsstånd kommer de flesta för Gudrun Schymans skull, denna dag har hon skrivit åtskilliga autografer. Men det finns också de som mest kommer för att lufta sina egna åsikter, som knallen och Sverigedemokraten Karl-Olof Fritiofsson. Det är inte mycket han och partiledaren Gudrun Schyman är överens om.
-- Du har bara kommit hit för att föra fram dina synpunkter, inte för att fråga mig om politik. Nu har jag faktiskt inte tid med dig längre. Jag måste vidare till Norrköping, säger en lätt upprörd partiledare till mannen.
Som knalle reser Karl-Olof Fritiofsson runt i Sverige liksom Gudrun Schyman, och detta var inte första gången de råkade på varandra. I Varberg höll han på att försöka överrösta mig hela tiden, berättar Gudrun Schyman. Men även om Karl-Olof Fritiofsson gärna för fram sina egna åsikter, tycker han det är bra att politikerna kommer ut och talar med vanligt folk.
-- Men när frågorna blir för svåra så smiter de, säger han.