Nära naturavbildningar av bladstrukturer har länge fascinerat Annette Hagel. Strukturer som hon senare har kopierat till sitt lergods. Vid en utställning på Tornby konsthall 2004 kompletterade hon dessa med motiv av fantasieggande varelser, djur och fåglar.

I den här utställningen har hon återvänt till de grundläggande bladstrukturerna, som ju naturligt bär på de mest fantasigeggande motiv. Det finns i Rektanglar, Stjärnor, Kuber, Rundlar, Fyrkanter, Hus och Åttor.

Den teknik som hon utvecklat för att överföra dessa naturuttryck till lergodset är alltjämt imponerande. Liksom de sköna kompositioner som hon åstadkommer med denna teknik. Här är dessutom de olika formerna skönt färgade i olika nyanser.

Artikelbild

Annette Hagel, ur sviten "Hus".

Men i kompositionerna upptäcker jag att en grundform med ett centrum och fyra armar är dominerande och att strukturerna/texturerna också kan kännas lite upprepande.

När dessutom konstnären väljer att återge allt detta i de sju valda formerna så blir jag lite reserverad. Det känns som om hon håller på att förlora sig själv i en lyckosam skaparteknik. Där försäljningen av bladmönster kan levereras i olika former. Allt efter smak. Något som också förstärks av min känsla av att detta kan bli utmärkta dekorationer i välkomponerade vardagsrum.

Visst, finns kvalitén alltjämt där, med spännande bladstrukturer som finns i vår natur, och visst känns det också fint när torn (i en av serierna) förädlas med dessa uttryck.

Men ändå önskar jag att Annette Hagel återfinner sin fria skaparförmåga, såsom när hon, som jag skrev i en recension 2004, förmedlade "Zevsgubbar, djur, fåglar och sarkofagbåtar" i ett uttryck för "fria former, arketypisk idérikedom och välbalanserad estetik".

Lars-Ola Johansson