På Konfekthörnan, som ligger i en källarlokal på Rådhustorget i Söderköping, har man tillverkat italiensk glass i över 20 år. Samuel Özer som driver företaget har varit glassansvarig lika länge.
– Hemligheten bakom god glass är basen. Det är inte många som kan det och våran bas är unik, säger Samuel Özer.
Receptet är hemligt och det är bara familjen Özer som känner till det. Generellt är italiensk glass mer kompakt än vanlig glass eftersom man inte arbetar in luft i den. Något som gör att den kan upplevas mer krämig.
På Konfekthörnan finns 42 olika smaker. Daniel och Samuel Özer berättar att brownie är storsäljaren men också att många äldre kunder älskar romrussin. Varje år skapas några nya smaker och några mindre populära tas bort.
– Det är jag som komponerar de nya smakerna efter önskemål av kunderna. De kan komma hit och berätta om en smak de tycker jag ska göra, säger Samuel.
Råvarorna till basen kommer från Sverige men smakerna köps från det italienska glassföretaget Stella som Konfekthörnan samarbetat med i många år.
– Vi blir inbjudna och åker till Italien i stort sett varje år och besöker deras fabrik. Det ger erfarenhet. Det är nya smaker, nya maskiner och ny utrustning hela tiden. Man måste utveckla sig och inte stå stilla, säger Samuel.
Samuel och Daniel Özer berättar att de är stolta över sin mjukglass, som också den är egentillverkad.
– Det som är unikt för vårat glasställe är att vi har sex olika smaker av mjukglass plus att fyra är kombo så det går att blanda. Just nu kör vi vanilj, choklad, päron, hallon, lakrits och viol, berättar Daniel Özer.
Trots att priset på råvaror gått upp säger Samuel Özer att de inte höjer priset för sin glass nu.
Är kunderna känsliga för prisökningar?
– Inte våra kunder. De kommer hit då de vill ha riktig italiensk glass som smakar bra. Om det kostar en, två eller tre kronor mer gör inget, men vi höjer inte nu.
Trots att det finns fler glasställen i Söderköping, som kanske skulle kunna kallas "Östergötlands glasshuvudstad", så säger Samuel och Daniel Özer att de inte tittar på vad de andra har för inriktning utan håller fokus på sin egen verksamhet.
– Vi har aldrig gått runt och tittat vad de andra tar för en kula utan vi kör vårt eget. Kunderna räcker till alla, säger Daniel Özer.