Marknad för lökentusiasten

Mark Dijkhof packade in tre medarbetare och nÄgon miljon lökar och körde till Sollentuna. HÀr skulle göras affÀrer med svenska trÀdgÄrdsentusiaster.

sollentuna2002-03-29 09:32

FrÄn Apeldoorn i Holland antrÀddes fÀrden i tvÄ stora lastbilar. MÄlet var trÀdgÄrdsmÀssan i förorten norr om Stockholm, en sÀker sÀljsuccé för familjeföretaget Dijkhof Bloembollen.

-- Vi sÀljer numera bara pÄ mÀssor runt om i Europa. Sverige har blivit en allt viktigare marknad för oss, sÀger Mark Dijkhof.

Falsk ormbunke

Bloembollens stÄnd (ordet monter passar inte pÄ nÄgot som lika gÀrna kunde finnas pÄ Ulrika marken) Àr lÄngt som ett höst-regn. 200 olika löksorter trÀngs pÄ diskarna. StorsÀljaren i Sverige Àr trÀdgÄrdsgloxinia, eller "blommande ormbunke" som Àr översÀttningen av det hollÀndska namnet.

-- Det hÀnder att svenskar pÄpekar för mig att vÀxten inte alls Àr nÄgon ormbunke, men dÄ svarar jag att det inte Àr nÄgon gloxinia heller, sÀger Mark Dijkhof.

"Lökarna" -- eller snarare rotstockarna -- ser ut som grÄbruna morotsknippen. Ner med dem i jorden bara, sÀger Mark, sÄ kommer de tillbaka Är efter Är. I alla fall sÄ lÀnge vÄra vintrar Àr sÄ milda som de senaste.

Folk Àr lata

Den trenden -- om den nu Àr tecken pÄ en klimatförÀndring eller inte -- har gett Bloembollen en rejÀl kick i omsÀttningen. FörsÀljningen i Skandinavien har ökat med mer Àn 20 procent i och med att det blivit lÀttare att sköta en blommande trÀdgÄrd.

-- Folk Àr lata och vill inte hÄlla pÄ och grÀva och plantera i onödan, sÀger Mark Dijkhof.

Mildvintrarna har gjort det enk-lare för honom ocksÄ. Det behövs inte ens vÀrme i lastbilarna lÀngre.

Kvalitet kostar

Företaget ligger i det riktiga Holland (bara en liten del av NederlÀnderna vilket Mark Dijkhof Àr noga med att pÄpeka) som har de bÀsta förutsÀttningarna för blomsterodling. Keukenhof med sina tulpanhav Àr landets frÀmsta turistattraktion. Tulpanlökar Àr ocksÄ en stor produkt för Bloembollen men det börjar spridas ett missnöje med kvalitén.

-- Det Àr riktigt att kvalitén sjunkit, men Ä andra sidan blir de billigare och billigare, liksom pÄskliljor. Vi har försökt sÀlja de finare kvalitéerna, men dÄ tycker kunderna att vi Àr galna som hÄller sÄ höga priser.

Mark Dijkhof sÀljer allt direkt till trÀdgÄrdsodlarna. Han vill inte vara grossist, och e-handel och postorder avstÄr han frÄn.

-- Levande produkter mÄste sÀljas direkt över disk, sÀger han.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!