Alkohol största problemet

Svenskarna tycker att alkoholen är det allvarligaste problemet i trafiken. Och att fler fotgängare borde ha reflex. Det visar en ny undersökning som Vägverket gjort.

Ett stort problem. För milda straff för rattonyktra i trafiken är det allvarligaste problemet i trafiken. Arkivbild: GÖRAN BILLESON

Ett stort problem. För milda straff för rattonyktra i trafiken är det allvarligaste problemet i trafiken. Arkivbild: GÖRAN BILLESON

Foto:

Stockholm (TT Spektra)2004-05-14 07:37

- Resultatet tolkar vi som att alkoholdebatten gjort fler medvetna om riskerna med alkohol, säger Erik Westöö på Vägverket.

Vägverket har en ambition att bli mer kundanpassat. Även om kunden i det här fallet är något diffus, vill ändå myndigheten ta reda på mer om vad de vanliga trafikanterna tycker om trafiken.

Därför genomförde Vägverket en undersökning bland 9 000 svenskar i åldern 18 till 84 år. Alla fick frågor om vilka problem de upplevde som störst i trafiken. Frågorna var baserade på ett större antal djupintervjuer.

Straffen för milda

Resultatet var tydligt. Fyra av de problem som svenskarna upplever som allvarligast är relaterade till alkohol. Det är för milda straff för den som kör onykter, de finns för många rattfulla i trafiken och kunskapen om att köra bakfull är för dålig. Dessutom görs det för få kontroller.

Svenskarnas farhågor om alkohol i trafiken är inte särskilt överdrivna. Av samtliga som dör i personbilsolyckor är nästan 30 procent alkoholpåverkade. Av dem som dör i singelolyckor har hälften alkohol i blodet.

Det som Vägverket inte hade väntat sig var att frågan om reflexer skulle komma så högt på listan. Det upplevs som det största icke-alkoholrelaterade problemet.

Straffen för milda

- Det var vi inte beredda på. Den troliga förklaringen är att bilisterna blivit mer uppmärksamma på fotgängare sedan den nya lagen om att lämna företräde vid övergångsställe kom. Helt klart är i alla fall att många trafikanter tycker att fotgängarna syns för dåligt i trafiken.

Vad drar Vägverket för slutats av det?

- Att vi troligen måste satsa mer på information och marknadsföring för att öka användningen av reflexer. Det är ett område som vi inte ägnat så mycket energi under senare år, men uppenbarligen finns det ett behov, säger Erik Westöö.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!