Bilen som bekänner färg

Koreanska Kia Picanto är definitivt inte världens bästa bil. Men garanterat bland de bästa du kan få för knappa 82 000 kronor. I alla fall om du vill ha fräcka färger, fyra dörrar och hyggligt med utrymme även i baksätet.

Stockholm (TT Spektra)2004-09-03 05:05

Lilla Picanto är en av de modeller som ska bana väg för Kia. Målet är att bli en av världens fem stora biltillverkare. Den svenska marknaden lär väl inte komma att spela någon avgörande roll, men satsningen i Sverige är kraftfull. Ny organisation, nytt huvudkontor och en rad nya återförsäljare ute i landet.

Jag började min provresa i baksätet på nya Picanto. Jag blev hämtad av en kollega, det var stökigt i rusningstrafiken och det var helt enkelt säkrast och snabbast att kasta sig in till höger i baksätet. Vilket gick alldeles utmärkt, trots mina dryga 190 centimeter. Fast det får förstås inte sitta en lika lång gubbe i sätet framför.

Billigaste på beställning

Det har antytts i någon spalt att Picanto skulle vara byggd på samma plattform som kusinen Hyundai Atos, vilket inte är sant, men den är nästan lika hög. Det gör det möjligt att sitta högt och rakt i baksätet.

Picanto är dessutom bredare och rundare än Atos, vilket eliminerar kusinens lådformat. Men just lådformatet gör Atos totalt sett rymligare.

Den billigaste Picanto-modellen, med en motor på 999 cc, tas in till Sverige enbart på beställning och kostar då 81 900 kronor. Ett kanonpris. Fast den svenska Kia-importören tror att de flesta kommer att välja EX-modellen med 1,1-litersmotor. Då får man också klassens fräckaste utbud av färger.

Bara Daewoo Matiz ligger lägre i pris men är ju inte alls en lika bra bil.

De riktigt bra utmanarna i den här klassen, VW Lupo och Citroën C2, har dessvärre bara två dörrar. Men det kommer ett intressant hot från Italien i höst - nya Fiat Panda.

Bensinsnål

Vår provbil har beteckningen EX, vilket alltså betyder mera motor och lite högre utrustningsnivå, främst i form av luftkonditionering, sidokrockkuddar fram, elektriskt ställbara ytterbackspeglar och centrallås. Men den kostar också 16 000 kronor mer.

Fast då får man fyra (!) extra hästkrafter.

Det kan låta fjuttigt men här behövs faktiskt varenda kuse. Totalt 65 hästar får kämpa rätt tappert för att få rull på bilen. Men å andra sidan är de billiga i drift. Hur jag än pinat bilen har jag inte kommit över en halv liter per mil.

Strålkastarrengörare finns inte ens på kartan hos Kia Picanto, inte heller antisladd- eller antispinnsystem. Det finns inte ens något reservhjul. Men för en tusenlapp kan man få en ställbar ratt.

Ingen storshoppingbil

Komforten och köregenskaperna är godkända för klassen, om än inte direkt insmickrande. Förarplatsen är okej och innerutrymmena effektivt utnyttjade. Bilen är betydligt rymligare än det yttre formatet ger sken av.

Bagageutrymmet sväljer däremot bara ett par varukassar, men kan man begära mer av en 3,5-metersbil?

Byggkvaliteten och driftsäkerheten hos koreanska bilar är numera nästan i japansk klass och interiören är enkel och snygg.

Med den här tuffa prissättningen blir Kia Picanto ett intressant alternativ i mikrobilsklassen. I alla fall för den som i första hand söker ett smidigt transportmedel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!