BMW:s etta roligast i klassen

BMW:s minsting är här. Den nya 1-serien ska utmana toppskiktet i Golf-klassen och främsta vapnet blir bakhjulsdrivning. Och namnet, förstås.

Roligare kan det knappast bli i den här bilklassen. BMW överger inte bakhjulsdrivningen ens i minsta modellen.

Roligare kan det knappast bli i den här bilklassen. BMW överger inte bakhjulsdrivningen ens i minsta modellen.

Foto:

Stockholm (TT Spektra)2004-09-17 06:55

Till en början kommer bilen i enbart ett karossutförande och med endast fyrcylindriga motoralternativ, men fler versioner är på väg.

Medan prestigebilskonkurrenten Mercedes valde att göra sin lilla bil framhjulsdriven lär det hos BMW aldrig ens ha varit på tal med något annat än bakhjulsdrivning.

Roligaste bilen

Det betyder att BMW:s minsting har en rejäl kardantunnel rakt igenom bilen, som stjäl benutrymme. Man har även valt att lägga motorn på längden, vilket också stjäl utrymme för de åkande. Dessutom är bilen lägre i tak än många av sina konkurrenter. Kort sagt - det här är en bil främst för föraren, inte för hans passagerare och deras bagage. Men så är också BMW:s 1- serie klassens i särklass roligaste bil att ratta.

Vår testbil BMW 120i har en prislapp på 287 700 kronor, så det är knappast med priset BMW tänker utmana konkurrenterna. Då är den visserligen extrautrustad med bland annat lättmetallfälgar, sportstolar, xenonljus och ett speciellt komfortpaket för sammanlagt nästan 50 000 kronor, men mycket av det har ju många av konkurrenterna som standard.

239 000 kronor kostar bilen "ren" och då får man en 2,0-litersmotor på 150 hk. Nöjer man sig med 1,6-litersmotorn, som onekligen ter sig lite tunn i en BMW, så kan man komma undan med 194 000 kronor.

Inte heller 2,0-litersmotorn är särskilt upphetsande. Det är kör-egenskaperna och ljudkomforten som imponerar. Bilen är ruskigt rolig att köra. Trots alla tänkbara elektroniska stabiliseringssystem (CBC, ASC, DSC, DTC och DBC), som effektivt tar bort mycket av det som är kul med bakhjulsdrivning, har bilen en mycket livligare karaktär än en framhjulsdriven bil.

Perfekt styrning och ett mästerligt sammansatt chassi med bland annat en femlänkad bakaxel och främre hjulupphängningar i aluminium garanterar en körupplevelse utöver det vanliga. 3-seriens Compact-modell, som ju siktade in sig på samma målgrupp, har körmässigt inte en chans mot 1-serien. Inte när det gäller komfort heller. Vår BMW 120i rullar imponerande tyst. Även i hög fart.

Inget reservhjul

Hur tyst bilen rullar med punktering har vi inte testat, men det är meningen att man ska kunna köra vidare också efter att något av däcken tappat trycket. Därför skickar BMW inte heller med något reservhjul. Det är förresten tveksamt om det ens hade fått plats.

BMW lovar att bilen kommer att få fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. I standardutrustningen ingår krockkuddar, sidokrockkuddar, krockgardiner, bälteskraftbegränsare, däcktryckindikator, indikator för slitna bromsbelägg mer mera.

Om utseendet kan man ha många åsikter. Det gäller ju alla BMW-modeller sedan Chris Bangles blev chefdesigner i München. Och personligen tänder jag inte alls på 1-seriens motstridiga former och lite säckiga höfter bak. Det finns väl de som ifrågasätter om BMW över huvud taget borde ge sig in i den här storleksklassen. Men företaget kalkylerar med att sälja mer än en halv miljon "Ettor" om året när produktionen går för fullt, och det är förstås en affär som inte går att tacka nej till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!