Nya Mitsubishi Colt är alltså den ena produkten av samarbetet mellan tyska Daimler Chrysler och japanska Mitsubishi Motors. I andra änden på fabriken i Holland kommer Smart-bilar ut, byggda på samma arkitektur som Colt.
Och Smart är ju resultatet av Johann Tomfordes idé om en citybil, skissad redan 1972. När ledningen för dåvarande Daimler-Benz slutligen tände på projektet hade den schweiziska klocktillverkaren Swatch redan en mikrobil i pipeline. Så 1994 bildade Daimler-Benz ett gemensamt bolag med Swatch -- MCC Smart.
Hur lyckad den affären egentligen var råder det delade meningar om, men den tyska satsningen i Mitsubishi har kostat ledningen för Daimler Chrysler många gråa hår. Och många, många miljoner Euro. Mycket talar för att samarbetet stannar vid Colt och Smart -- tyskarna vill inte pumpa in mer pengar i Mitsubishi.
Det är nästan tio år sedan den förra Colt-modellen kom, och den har varit tämligen iskall på marknaden under större delen av sin ovanligt utdragna livscykel. Den ena efter den andra av konkurrenterna har hunnit passera.
I Japan kom en ny Colt redan för två år sedan men det är inte den vi nu får oss till livs här i Europa. Europeiska Colt byggs på samma plattform som Smart ForFour och påminner nästan om en liten familjebuss med sin stora framdragna vindruta. Bilen känns också luftig och rymlig att åka i. Den långa hjulbasen ger utmärkt benutrymme i baksätet, som också går att skjuta i längsled, kan fällas och vid behov helt lyftas ur.
Colt är också kul att köra. Här märks att tyska chassiingenjörer varit med och filat på grejerna. Men bilen är förskräckligt surrig! Utvecklingspengarna tog tydligen slut när man kom till ljudisoleringen. Dessutom blir bilen lite väl stötig och bullrig med 15-tumshjul och 50-profildäck. De ser tuffa ut, men personligen skulle jag välja bort dem.
Fem dörrar och tre motoralternativ kommer i inledningsskedet. Den minsta motorn är trecylindrig och har en cylindervolym på 1,1 liter. Effekten är på 75 hk. Den svenske importören tror att man kommer att sälja mest av mellanmotorn på 1,3 liter och 95 hk, men det finns också en 1,5-littersmotor på 109 hk att välja på. Bensinmotorerna är utvecklade i Japan men byggs i tyska Kölleda. Med tiden kommer också ett par tyska dieselalternativ, utvecklade av Mercedes. Även en tredörrarskaross finns i pipeline.
Ett intressant tillval är Allshift-växellådan, som är manuell men kan växlas automatiskt. Den växlar så effektivt att bensinförbrukningen blir lägre än om man själv rycker i spaken.
Man sitter dessvärre inte lika bra fram som bak. Kanske för att inställningsmöjligheterna är begränsade och att det därför är näst intill hopplöst för en drygt 190 centimeter lång förare att hitta en bra körställning. Höj- och sänkbar stol kostar extra och ratten kan bara justeras i höjdled.
I standardutrustningen ingår krockkuddar fram, bältesförsträckare och ABS. Däremot får man betala extra för sidokrockgardiner och antisladdsystem. Feltänkt. Säkerhet ska inte gå att välja bort.
Och apropå säkerhetsmissar -- de skandinaviska importörerna har valt att ta in bilen utan strålkastarrengörare, trots att de finns att få från fabrik. Det satt i alla fall strålkastarrengörare på de bilar som visades upp vid den internationella Colt-premiären.