"Det här är ingen riktig Saab"

Nej, Saab 9-2X är nog inget för svenska bilköpare. Inte än. Bilen ska bara säljas i Nordamerika - och tillverkas i Japan. Men det kommer nya modeller också för Europa. Till hösten rullar Saab 9-6X in på scenen.

Stolarna är modifierade men i övrigt är det bara emblemet i ratten och finishen på mittkonsolen som är ändrad – resten av interiören är identisk med Subaru Impreza. Bild: ROLF GILDENLÖW

Stolarna är modifierade men i övrigt är det bara emblemet i ratten och finishen på mittkonsolen som är ändrad – resten av interiören är identisk med Subaru Impreza. Bild: ROLF GILDENLÖW

Foto:

Stockholm (TT Spektra)2004-05-14 07:42

Första provkörningen av nya Saab 9-2X bekräftar det man anade redan vid första mötet med bilen på den internationella bilsalongen i Detroit i vintras - det här är ingen riktig Saab.

Inte ens värd att bära Saabs goda namn, skrev tidningen USA Today. Fast Subaru Impreza är minsann inte någon dålig bil och Saab 9-2X är till 99,9 procent just en Subaru Impreza.

Besvärande stötig

Saabs designer Ola Granberg hann bara rita om frontsektionen och byta ut emblemet i ratten innan bilen gick ut på monteringsbandet hos Fuji i Japan. Chassiteknikern Per Jansson passade samtidigt på att byta stötdämpare och ändra styrväxel och hjulvinklar. För att få kör-egenskaper som är mera "saabish".

Och just köregenskaperna är väl det bästa med bilen. Fast de var ju inte dåliga hos Impreza heller.

Eftersom Saab 9-2X bara ska säljas i Nordamerika var pressvisningen förlagd till San Diego i solheta Kalifornien, men även om USA har många stora och flerfiliga vägar så är kvalitén mestadels riktigt usel. Och då blir Saab 9-2X med den här hårda dämpningen och 17-tums lågprofildäck besvärande stötig. Komforten är definitivt inget att skriva hem om. I USA kommer dock de flesta köparna att välja så kallade året runt-däck som ger sämre köregenskaper men klart bättre komfort.

Under huven på Aero-versionen sitter Subarus WRX-motor, en fyrcylindrig boxer på 227 hästar som morrar på ett sätt vi inte alls förknippar med en Saab. Dessutom sörplar wastegate-ventilen till turbon lite väl störande.

För gammal?

Men undan går det, bara turbon hinner börja jobba. Innan dess är dock motorn pinsamt tunn.

I den enklare Linear-modellen sitter också en boxermotor, med större cylindervolym (2 457 cc) men utan turbo. Den ger "bara" 165 hk men känns faktiskt mera sympatisk, framför allt på låga varv.

Att Saab 9-2X inte kommer att säljas utanför Nordamerika förklarar Saabs vd Peter Augustsson med att bilen är byggd på en plattform som redan passerat hälften av sin livscykel. Den är helt enkelt för gammal redan som ny.

Att 9-2X är lite föråldrad märks bland annat på att det inte går att få vare sig antisladdsystem eller krockgardiner och att ratten är ställbar endast i höjdled. Interiören är också allt för plastig för att tilltala en Saab-spekulant.

Men en ny generation är under utveckling i Japan och där är Saab med från början. Den bilen kommer förstås också till Sverige - om tre, fyra år.

Bara fyrhjulsdrift

Samtliga Subaru-modeller har fyrhjulsdrivning och därmed finns även 9-2X enbart med drivning på alla fyra. Eftersom samarbetet med Subaru nu intensifieras kommer även de framtida Saab-modellerna att ha fyrhjulsdrivning. Redan nu rullar lätt maskerade bilar i Trollhättan som gissningsvis presenteras i höst som Saab 9-6X, och som av allt att döma är baserad på nästa generation Subaru Forester.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!