En mardröm att krocka med

Toyota Land Cruiser 100 med V8-motor ären storslagen limousin för skogsmullarsom inte vill hålla sig till allmännavägar. Trendputtar som åker stads-jeepgöre sig icke besvär. Motorkonstruktörerna har följdriktigtinte satsat på hästar utan iställetväxlat cylindervolym till råstyrka.

Toyota Land Cruiser 100 är en limousinför den som vill ta genvägen över skogentill bolagsstyrelsens årsmöte. Bild:ROLF GILDENLÖW

Toyota Land Cruiser 100 är en limousinför den som vill ta genvägen över skogentill bolagsstyrelsens årsmöte. Bild:ROLF GILDENLÖW

Foto:

Stockholm (TT Spektra)2004-12-10 07:04

I USA säljs den här fullvuxna terrängbilen under namnet Lexus LX470, bara för att det inte ska råda något tvivel om att den trots stridsvagnsegenskaper hör hemma i lyxbilsklassen. Lexus är ju Toyotas prestigemärke.

Fast det är inte lätt att hålla reda på alla Toyotamodeller -- det är bara några få som vi ser här i Europa. Avalon, Allion, Vista, Opa, Caldina, Will, Ist, Alphard, Crown, Sienna, Century, Kluger, Highlander -- se där, några Toyota-modeller som du förmodligen aldrig har mött.

Kraft, inte effekt

Den mest sålda Land Cruiser-modellen i Sverige hade förr beteckningen 90, för att markera att den är ett nummer mindre än 100-modellen. Idag heter den bara Land Cruiser och är vid ett första påseende förvirrande lik sin storebror. Men tar man fram måttbandet är skillnaden stor. Land Cruiser 100 är större på alla ledder. Väger mer, lastar mer och får också dra mer. Fast den har konstigt nog färre hästkrafter, trots att den har en V8-motor medan lillebror bara har en V6:a.

Förklaringen ligger i att man i Land Cruiser 100 har prioriterat kraft istället för effekt. Sånt gillar man i USA.

Lyxigaste terrängbilen

Så V8-motorn ger i förhållande till cylindervolymen blygsamma 235 hk men har ett vridmoment på imponerande 434 Nm.

Både lilla och stora Land Cruiser är byggda enligt den klassiska terrängbilsformeln, det vill säga med en konventionell ram à la järnvägsräls som plattform. Som en lastbil. Det ger ett ekipage som är otroligt stryktåligt och som kör genom husväggar om det behövs. Men krockegenskaperna är mardrömslika för andra trafikanter.

Men trots den något primitiva byggnationen åker man mycket komfortabelt och framför allt tyst i Land Cruiser 100. Limousinkänslan är påtaglig även om både läderklädsel och träinläggningar har väl mycket plastkaraktär. Men så har också Land Cruiser länge ansetts som världens lyxigaste terrängbil (ej att förväxla med alla uppstickande stadsjeepar). Fast numera har titeln återgått till brittiska Range Rover -- som ju utvecklades av BMW.

Klår det mesta

Land Cruiser är en äkta terrängbil som vid sidan av allfarvägen klår det mesta. Permanent fyrhjulsdrivning med låsbar centraldifferential, låsbar diff på bakaxeln, lågväxel, antispinn, downhill control (som stabiliserar bilen i hala nedförsbackar) och hill-start control (som hindrar bilen att rulla baklänges om man får motorstopp i brant uppförsbacke).

I vår testbil sitter också Lexus talstyrda audiosystem med navigator som man kommenderar genom att bara peka på skärmen.

Land Cruiser 100 finns också med en 6-cylindrigd diesel på 204 hk. Den drar inte bara betydligt mindre bränsle utan är också ca 30 000 kronor billigare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!