En terrängbil i världsklass

Om inte engelska konstruktörer och entusiaster stått på sig hade nya Land Rover Discovery förmodligen bara blivit någon förklädd Ford. Men nu blev det i stället världens kanske bästa terrängbil.

Stockholm (TT Spektra)2004-11-05 09:04

Biltest

Jämfört med sin föregångare spelar nya Discovery i en helt annan klass.

Nya Discovery är ett modernt bygge med separata hjulupphängningar, luftfjädring och självbärande kaross, dock förstärkt med en hydroformad integrerad ram. En bil som ska kunna gå i grov terräng och dessutom kunna vada i upp till sju decimeter vatten måste vara vridstyv för att inte läcka.

För det här är ingen stadsjeep, Discovery är ett fordon som ska kunna ta dig genom både öknar och djungler.

Motorerna i nya Discovery har man "lånat" från stallkamraten Jaguar. En ny fräsch V8-maskin på 4,4 liter (4,2 liter i Jaguar-utförande) och 295 hk, alternativt en 2,7-liters V6-diesel med commonrail och turbo, som ger 190 muskulösa hästar (206 hk i Jaguar). Den bensinmatade åttan är förstås raskare men själv föll jag pladask för dieselsexan, som är starkare. Framför allt på låga varv.

Nackdelen är att den inte är certifierad för miljöklass 2005 och drabbas av en svindlande fordonsskatt -- omkring 12 000 kronor om året.

För nya Discovery är tung, och väger drygt 2,5 ton. Det betyder också att man bör skaffa sig E-behörighet om bilen ska tjänstgöra som dragare. Men då är det också fritt fram att haka på 3,5 ton på kroken.

Det som gör nya Land Rover Discovery till en mästare i terrängen är också en massa modern elektronik som ser till att drivning, dragkraft, bromsar, diffar, stabiliseringssystem, markfrigång, transmission och övrig teknik samarbetar på rätt sätt och i rätt ögonblick. Systemet heter Terrain Response och har fem olika körprogram.

Därutöver kan man manuellt ställa in bilens höjd över marken, koppla in hill decent control (HDC) som automatiskt tar bilen nedför branta stup, skifta mellan låg- och högväxel, med mera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!