Ford Focus II är en vuxen bil, inte minst utrymmesmässigt där man nästan får känslan av att sitta i en Mondeo. Och på frågan om inte nya Focus kommer att kanibalisera på just Mondeo, svarar Jan Brentebråten, chef för Ford i Sverige och Skandinavien:
- Jo, och kanske mest den där, säger han och pekar på kombiversionen.
Ford Focus II kommer att bli ett mycket starkt kort i kampen om kunderna med VW Golf, Opel Astra, Renault Mégane, Toyota Corolla med flera. Ja till och med betydligt dyrare Volvo S40 och V50. Särskilt kan man misstänka att kunderna kan komma att tveka mellan Focus Kombi och Volvo V50. Det finns onekligen en slant att tjäna.
Några yttre likheter, mer än möjligen vecket i kanterna på motorhuven finns inte, men desto mera under skalet då både Ford Focus, Mazda3 och Volvo S40/V50 bygger på samma tekniska plattform.
Intressant är också att Fordmodellerna i den nya organisationen kommer att säljas av bland annat ett tiotal Volvohandlare i Sverige.
Och det märks bakom ratten att bilarna är släkt. För nya Focus erbjuder samma bestämda uppträdande i kurvorna, samma snabba respons i styrningen och samma välbalanserade totaluppträdande på vägen, som de båda kusinerna från Hisingen. Gamla Focus hade spänstiga köregenskaper. Nya har getts ytterligare en dimension.
Förutom den överraskande rymden i bilen, har Ford satsat på att ge Focus en sobrare och mera kvalitetsmedveten inredningen. Instrumentbrädan har stramats upp och sätena, både fram och bak, känns fastare och generösare. Hela interiördesignen är ny, men som vanligt återkommer den ovala Fordsymbolen i både det ena och andra.
Ett par intressanta nyheter erbjuds - elektriskt inställbara pedaler, en röststyrd mobil, AC och stereo, samt strålkastare som följer rattutslaget.
Av den uppsjö av motorer mellan 1,4 och 2,0 liter som kommer att erbjudas fanns endast en tvåliters bensinare och diesel framme vid provkörningstillfället. Bensinaren på 145 hk är rapp och med bra segdragning, men det är dieseln som imponerar. Kraften minst sagt fet och gången smidig och tyst. När ska svenska myndigheter sluta missgynna de nya dieselmotorerna?
Något aktivt nackskydd har man inte, men stolarna är desamma som i C-Max, som i en test vid påkörning bakifrån blev näst bäst.
Till en början kommer Focus i 3- och 5-dörraras utförande med sex utrustningsalternativ. Sedanmodellen börjar tillverkas efter nyår och kombin i vår.
Priserna börjar kring 149 000 kronor för tredörrarsmodellen med minsta motorn.
Nuvarande Focus tillverkas året ut. Men visst är den nya värd att vänta på.